'Het circus is populairder dan ooit tevoren'

Nog nooit waren er zoveel kerstcircussen. Artiesten denken dat het succes te danken is aan de toegenomen kwaliteit. ‘Het is live en direct.’..

Van onze verslaggeefster Samira Ahli

Amsterdam De loges van Theater Carré vullen zich dinsdagmiddag langzaam met kinderen vergezeld van ouders en grootouders. Tussen de rijen rode stoelen door stijgt de weeïge lucht van paardenstallen op.

‘Je moet ervan houden’, zegt circusliefhebber Sylvia Schuyer met grote pretogen. ‘Het is live en direct, het is warm en puur.’

Carré is voor de 24ste keer het toneel van het Wereldkerstcircus. Door het hele land heen hebben nog nooit zoveel kerstcircussen gestaan als dit jaar. ‘Bewijs’, zegt circuskenner Andreas Schelfhout, ‘dat het circus populairder is dan ooit. De voorstellingen zijn bijna altijd uitverkocht en het aantal leden van verenigingen van circusvrienden neemt toe.’

Volgens Schelfhout dankt het circus zijn succes in Nederland aan de toegenomen kwaliteit in binnen- en buitenland. ‘Het Cirque du Soleil heeft de lat hoog gelegd’, zegt hij. ‘En ook Henk van der Meyden, die het Wereldkerstcircus in Carré organiseert, stelt zulke hoge eisen aan artiesten dat andere circussen niet achter kunnen blijven.’

Willer Nicolodi, buikspreker en komiek van het Wereldkerstcircus, zit voor de matineevoorstelling nog even in de artiestenkantine van Carré. ‘Hier kom je alleen als je een act van topklasse hebt’, beaamt hij. ‘Het geheim van mijn act, en als je het mij vraagt, van het circus, is dat ik er ontzettend veel plezier in heb. Het publiek ziet dat en haalt daar weer plezier uit.’

Volgens Nicolodi is het Nederlandse publiek zeer vatbaar voor deze vorm van aanstekelijk vermaak. ‘Nederlanders staan voor heel veel open en hebben gevoel voor humor. Dat is in Duitsland wel eens anders’, zegt de buikspreker.

‘En de Nederlanders spreken hun talen. Ze hebben geen moeite met het Engels, dat is in Frankrijk weer heel anders.’

Humor is ook het vak van clown Bello Nock. In de pauze schuift hij aan op het bankje in de artiestenruimte. ‘Je merkt wel dat het Nederlandse publiek veel gewend is’, zegt hij. ‘Met standaard oude grappen kom je er niet. Maar het publiek in Carré weet ook dat het de beste van de beste acts krijgt en kan dat op waarde schatten’, zo verklaart Nock het succes van het Wereldkerstcircus.

De voorzitter van de Nederlandse Vereniging Circusvrienden Frans Cuijpers ziet ook dat het Nederlandse circuslandschap er beter bij ligt dan toen hij in 1962 lid werd van de vereniging. ‘Na de oorlog waren de meeste circussen verdwenen. Aan het begin van de jaren negentig begon het circus uit het dal op te kruipen.’

De populariteit van het circus is volgens Cuijpers niet alleen af te lezen aan het succes van de kerstcircussen, maar juist ook aan dat van het enige grote, reizende nationale circus Herman Renz. ‘Ook circus Renz is door een dal gegaan na het overlijden van beide eigenaren’, vertelt Cuijpers. ‘Maar het heeft daarna het karakter van het circus weten te moderniseren.

‘Het circus is geen opeenvolging van losse acts meer’, vervolgt Cuijpers, ‘clowns, trapeze, paarden enzovoort. Een voorstelling heeft nu een overkoepelend thema waarbinnen alle acts passen en in elkaar overgaan.’

Of de bezoekersaantallen de afgelopen vijf jaar zijn gestegen, is volgens Cuijpers moeilijk te zeggen, omdat de circussen die niet bekend maken. ‘Maar er zijn veel kerstcircussen bij gekomen’, zegt hij. ‘En de kerstvoorstellingen van Herman Renz zijn voor een goed deel al uitverkocht. Dat zegt wat.’

De vereniging Circusvrienden is wel op zoek naar leden. Cuijpers: ‘De huidige leden worden een jaartje ouder en jongeren zijn tegenwoordig moeilijk te bereiken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden