Het brutaaltje verovert polisland

Begin dit jaar betrad Brand New Day de markt met veel kabaal. De nieuwkomer, opgericht door Kalo Bagijn en Thierry Schaap van BinckBank, koos voor de frontale aanval. Doelwitten zijn de traditionele verzekeraars die zich volgens Brand New Day voorgoed ongeloofwaardig hebben gemaakt met de enthousiaste verkoop van woekerpolissen.


Brand New Day (BND), genoemd naar het liedje uit de musical Wizard of Oz, heeft zich tot doel gesteld klanten met zo'n dure polis weg te lokken bij verzekeraars. Om aspirantklanten te overtuigen, kwam BND met stevige vergelijkingen met Aegon, ASR, Interpolis en Ohra. Ook kan op de site direct worden uitgerekend hoeveel euro's het scheelt als je kiest voor BND in plaats van bijvoorbeeld ABN Amro of Rabobank.


Dit soort prijsvergelijkingen voor pensioensparen zijn ongebruikelijk in de financiële sector. Banken en verzekeraars schermen liever met hun betrouwbare imago en hun degelijkheid. Ondanks de agressieve advertenties werd BND niet belaagd door advocaten van de aangevallen verzekeraars.


'Als je de waarheid vertelt, kan niemand een zaak tegen je beginnen. We hebben nergens last van gehad. Het zijn simpele rekensommen. Consumenten beseffen niet dat één procent minder kosten per jaar op de lange termijn tientallen procenten pensioen scheelt', zegt Bagijn(39).


Wie wel over BND viel, was Jan Wolter Wabeke, toen nog Financiële Ombudsman. De voorman van het klachteninstituut Kifid vond de toon die de nieuwe marktspeler aansloeg niet goed voor het herstel van het vertrouwen in de financiële sector.


Bagijn en Schaap begonnen BND omdat ze het bij BinckBank wel hadden gezien. 'Bij BinckBank hadden we ons doel bereikt. We hadden onze belangrijkste concurrent overgenomen en waren marktleider. Bovendien hadden andere banken hun tarieven voor aandelentransacties flink verlaagd naar het niveau van Binck', aldus Bagijn.


Het beursgenoteerde BinckBank is uitgegroeid tot een bedrijf met 700 werknemers. 'Thierry en ik hadden geen zin op de winkel te passen. We willen ondernemen.'


Bagijn en Schaap gingen op zoek naar een markt die wordt gedomineerd door een aantal semimonopolisten waar de consument wordt geplukt. Al snel stuitten ze op de verzekeringsmarkt. 'De woekerpolisaffaire had aangetoond dat een beperkte groep verzekeraars jarenlang zijn klanten kan belazeren. Bovendien is het een grote markt.'


Bagijn vindt de compensatieregeling, die uit de koker komt van ombudsman Wabeke, een farce. 'Die Wabeke-norm is absurd. Er is berekend dat verzekeraars 20 miljard te veel kosten in rekening hebben gebracht. Bij de regeling die Wabeke heeft bedacht, zijn verzekeraars 2 miljard kwijt. Logisch dat ze snel hun handtekening hebben gezet', zegt Bagijn. 'Ik verwacht dat de ophef over de woekerpolissen blijft. Als de consumenten straks een brief krijgen met de regeling schrikken ze zich rot. Die tegemoetkoming is enorm laag.'


De BND-directeur zegt dat hij gelijkwaardige producten kan leveren als verzekeraars tegen aanmerkelijk lagere kosten. 'Toen we startten met BinckBank zeiden bankiers dat we geen winst konden maken met die lage tarieven. Dat klopt niet. Als je maar genoeg volume hebt, kan dat. Dat is dezelfde manier waarop we bij BND te werk gaan.'


Sinds de introductie is het stiller geworden rond BND dat eigendom is van de oprichters en enkele werknemers. 'We maken begin volgend jaar bekend hoeveel klanten we hebben. We zijn tevreden met de toestroom. Het zijn vooral mensen die een lopende polis overzetten naar ons.'


Bij BinckBank hadden Bagijn en Schaap geleerd dat concurrenten nogal moeilijk kunnen doen bij het overdragen van hun klanten. 'Omdat we dat wisten hebben we onze voorzorgsmaatregelen genomen', zegt Bagijn.


'We wisten bijvoorbeeld dat verzekeraars onderling hadden afgesproken stukken binnen dertig dagen aan elkaar door te sturen. Dat kunnen ze dus ook bij ons doen. We hebben tegen de verzekeraars gezegd dat we ook op deze termijn rekenen en dat we overschrijdingen melden aan de toezichthouder. Tot nu toe gaat het goed.'


Ook de kosten die verzekeraars vertrekkende klanten in rekening brengen, blijven binnen de perken, merkt BND. 'Verzekeraars kunnen de raarste kosten verzinnen als een klant weggaat, maar uit angst voor negatieve publiciteit zijn ze de afgelopen tijd wat toeschietelijker.'


Bagijn mag zich graag afzetten tegen de grote banken en verzekeraars, maar moet erkennen dat de meeste consumenten hun geld daar nog steeds het liefst onderbrengen.


Volgens Bagijn is de nadruk op aandeelhouderswaarde een doodlopende weg. 'We sturen de hele organisatie op klanttevredenheid. Dat is de manier om te groeien. Als je kan kiezen, ga je liever eten in een restaurant met een goede recensie dan een met een mooie advertentie.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden