Het bleef nog lang rustig in Amsterdam

Het was een vreemde avond, afgelopen maandag in de Amsterdamse Stadsschouwburg, waar ter afsluiting van het Theaterfestival de grote toneelprijzen werden uitgereikt....

Een groot toneelbal werd het niet. Na afloop was er slechts een belegen strijkje in de foyer - een staande receptie, in plaats van een swingend feest. Net zo ouderwets, vonden de toneelkenners, als de toekenning van de Theaterfestivalprijs aan Who's Afraid of Virginia Woolf door de erejury van Joop, Ed, Philip en Schelto, die moeten zijn geselecteerd op het eindrijm tijn.

Overigens vond juryvoorzitter Joop van Tijn dat er te veel bloot op het Nederlandse toneel te zien is. 'Als in dit land onverhoopt in alle schouwburgen de verwarming uitvalt, zou een hele generatie acteurs aan longontsteking bezwijken.' Ook was Van Tijn van mening dat de Nederlandse en Vlaamse regisseurs hun spelers in een te sterke greep gevangen houden en dat het theater wat minder cabaretesk zou mogen zijn.

Margreet Dolman sprak de wens uit dat er een prijs voor 'Veelvuldig Genomineerde, Maar Steeds Net Niet Winnende Acteurs' zou komen, omdat deze acteurs kennelijk over een lange periode op een hoog niveau presteren. Zoals Willem Nijholt, die opnieuw de Louis d'Or aan zijn neus voorbij zag gaan. Hij was genomineerd voor zijn rol als Cole Porter in You're the Top, maar zag de bui kennelijk al hangen en was maandag niet aanwezig.

Voor de bewonderaars van Louis d'Or-winnaar Warre Borgmans breekt een moeilijk jaar aan: Borgmans is voorlopig niet in het theater te zien, want hij gaat een jaar op zijn kinderen passen. De acteur vindt dat hij ze te weinig heeft gezien, de laatste tijd.

Chris Nietvelt, gepasseerd voor de Theo d'Or voor haar rol in Rijkemanshuis, liet weten dat ze het helemaal niet erg vindt dat ze de prijs niet kreeg. Haar nominatie vond ze namelijk nogal gek - ze had hem veel liever gehad voor haar - fenomenale hoofdrol - als Blanche Dubois in De tramlijn die verlangen heet. Maar daar keek de jury onbegrijpelijk genoeg overheen.

De meest opmerkelijke klacht kwam maandagavond van Guy Cassiers, die de Prosceniumprijs kreeg voor zijn alom bejubelde regie van Angels in America. Terwijl het in het weekeinde, wanneer de twee delen op één dag te zien zijn, vol zit, moesten er vorige week twee voorstellingen worden afgelast omdat er te weinig kaartjes waren verkocht.

Hein Janssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden