Het Binnenhof: 3 november

Uw politieke nieuwsbrief

Martijn van Dam wordt vandaag beëdigd als staatssecretaris van Economische Zaken. Beeld ANP/de Volkskrant

Goedemiddag. Ruim vijftien maanden na de aanslag op vlucht MH17 is er nog steeds geen duidelijk waarschuwingssysteem dat vliegen over conflictgebieden kan voorkomen. Dit tot grote onvrede van de Kamer.

En minister Blok vindt 25 miljoen euro wel genoeg om uit te geven aan promotiemateriaal voor het GeenPeil-referendum.

Hier zijn uw dagkoersen.

Beeld de Volkskrant

DEBAT VAN DE DAG
Veilig vliegen

Tot ongenoegen van het parlement is het nog steeds schimmig voor vliegtuigpassagiers of de route die ze naar hun eindbestemming vliegen veilig is. Ruim vijftien maanden na de ramp met vlucht MH17 en slechts een paar dagen nadat een vakantievlucht boven Egypte uit de lucht viel, lijkt het geduld van de Tweede Kamer op en eist een Kamermeerderheid van de nieuwe staatssecreraris voor Verkeer helderheid over de veiligheid van het luchtruim.

De Kamer spreekt vandaag met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over het MH17-rapport. Verslaggeefster Natalie Righton volgt het debat. Het (on)veilig vliegen is een belangrijk element in het rapport. Een internationale website die volgens de net afgetreden staatssecretaris Mansveld veilige vliegroutes had moeten regelen, werkt in de praktijk niet, stellen de Kamer en de OVV vast. Haar opvolger Dijksma zal van de Kamer voor een alternatief moeten zorgen.

Volgens de VVD is de hele veiligheidsketen ten onrechte gebaseerd op het uitgangspunt dat landen zelf eerlijk kunnen en willen inschatten hoe veilig hun eigen luchtruim is. Bijvoorbeeld omdat ergens een burgeroorlog heerst. 'De opvolger van Mansveld moet dit direct en voortvarend aanpakken', vindt Ten Broeke. 'Dat gaat verder dan een website.'

Ook regeringspartij PvdA is niet gerust op de juistheid van het inschatten van de veiligheid van het luchtruim. Zo bekroop Kamerlid Michiel Servaes dit weekeinde 'een ongemakkelijk gevoel' toen een chartervlucht mysterieus neerstortte in de Egyptische Sinai-woestijn.

Volgens de Onderzoeksraad is het land waarover wordt gevlogen primair verantwoordelijk om aan te geven of het veilig is om over hun territorium te vliegen. Bij de MH17-ramp lag die taak bij Oekraïne, maar die liet na om het luchtruim te sluiten terwijl daar wel voldoende aanleiding voor was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden