Het Belang van Limburg mikt op multimediaal

Een minderwaardigheidscomplex jegens de noorderburen? In de wereld van de media gaat die vlieger allang niet meer op. Zo heeft Vlaanderen de veelzijdige tv-zender Canvas, die met kwaliteitsprogramma's steeds meer kijkers trekt, Het Belang van Limburg, waar papieren krant, internet en tv naar Amerikaans voorbeeld samensmelten, en productiehuis Studio 100,...

Peter Giesen

HET Belang van Limburg heeft een dijk van een primeur: het nieuwe tracé van de Noord-Zuidroute, een snelweg die Belgisch Limburg al 25 jaar bezighoudt. Talloze Limburgers zijn onteigend, maar de weg ligt er nog steeds niet, vastgelopen in een modderstroom van bezwaarschriften en protesten. Met een tunnel onder het plaatsje Houthalen lijkt de Noord-Zuidroute er nu eindelijk te komen. Breaking news in Hasselt en verre omstreken.

Maar Het Belang zal deze primeur doodleuk weggeven. Aan TV Limburg, het televisiestation dat tot dezelfde Regionale Uitgeversgroep (RUG) behoort. Als morgenochtend de krant in de kiosk ligt, heeft de gemiddelde lezer het nieuws al vele malen voorbij zien en horen komen op tv en radio.

Op de redactie wordt bij tijd en wijle gemonkeld over het nieuwe multimediabeleid. Vroeger was er fijne concurrentie tussen krant en tv, nu is er elke ochtend een multimediavergadering waarin beslist wordt welke items aan de televisie worden gegeven. Toch is Het Belang van Limburg overtuigd van de wijsheid van deze koers, zegt Eddy Eerdekens (28), eindredacteur multimedia en afkomstig van VTM, de Vlaamse commerciële televisie.

'In principe geven we onze primeurs weg, maar we kijken wel altijd hoe we een onderwerp multimediaal kunnen insteken', zegt hij. Vandaag zal politiek commentator Eric Donckier de Vlaamse minister-president interviewen over de snelweg, in de studio's van TV Limburg. 'Zo blijft het onderwerp toch een beetje van ons', zegt Eerdekens.

Natuurlijk zou de krant het onderwerp zelf kunnen houden. Maar dan zou zij de publiciteit op tv mislopen. In plaats daarvan zou de radio 's ochtends naar de primeur van Het Belang verwijzen. Uit onderzoek is echter gebleken dat zo'n radioverwijzing veel minder oplevert, zegt Eerdekens, in aandacht en extra verkoop. 'We zijn geen Belang-journalisten meer, maar RUG-journalisten', verwoordt Eric Donckier de nieuwe realiteit ter redactie.

De multimediakrant is een van oorsprong Amerikaanse vinding. De Chicago Tribune en de Orlando Sentinel maakten furore met de integratie van tv, website en krant. Maar sinds april 2000 wordt ook hier gepionierd, aan de ringweg in Hasselt, naast een winkelcentrum met een Pizza Hut.

Veel media-watchers zijn ervan overtuigd dat deze aanpak de toekomst heeft. Nieuwsmedia weten de consument steeds moeilijker te bereiken. Daarom moet hij op een breed front worden 'aangevallen'. Maximale aandacht is verzekerd, omdat tv, radio, internet, krant en - straks - de gsm voortdurend naar elkaar verwijzen.

De journalisten van Het Belang waren eraan gewend te denken in mooie verhalen, grappige kadertjes of keiharde nieuwsstory's. Nu moeten ze multimediaal denken: via welk medium breng ik deze informatie het beste over? Soms krijgen ze ineens een digitale camera mee, om ook een filmpje voor TV Limburg te maken.

Misdaadverslaggeefster Nancy Vandebroek (40) is zelfs officieel gebombardeerd tot de eerste 'cross over-journalist', die zowel voor de televisie als voor de krant werkt. Ze was altijd een typisch Belang-journalist, zegt ze. Keihard werken, altijd achter de telefoon of op pad met haar blocnootje. Nu struint ze over de redactie in een kek windjack van TV Limburg.

In het begin viel het cross over-bestaan haar zwaar. 'Ik was gewend om alleen op pad te gaan. Nu moest ik opeens een cameraman instructies geven, een scène visioneren. Mijn hoofd liep ervan over, en ik draaide dubbele uren. Maar nu zou ik het niet willen missen. Televisie is voor mij een heel nieuwe wereld, heel plezant.'

Televisie, website en krant moeten elkaar aanvullen, zegt eindredacteur Eerdekens: 'Het moet geen eenheidsworst worden.' Daarom heeft Het Belang zijn website (www.hbvl.be) onlangs helemaal herzien. 'Vroeger zetten we gewoon onze krant op het net, zoals iedereen. Maar waarom zou ik mijn krant op de pc willen hebben? De papieren krant leest prettiger, en ik kan hem overal mee naartoe nemen, tot op het toilet toe. De enige reden om de krant op het net te lezen, is dat je dan geen 32 frank hoeft te betalen. Maar daar hoeven wij toch niet aan mee te werken?'

Het Belang zet derhalve geen reportages, interviews en andere grote stukken meer op internet. Hbvl.be is een pure nieuwssite geworden. 'Als er iets gebeurt, maken we een bericht van tien tot twaalf lijnen. Daarmee proberen we mensen lekker te maken voor de krant.'

Alle media hebben volgens Eerdekens van de samenwerking geprofiteerd. Zowel de kijkcijfers van TV Limburg als de oplage van Het Belang zijn gestegen. 'We geloofden eigenlijk dat de oplage niet meer omhoog kon. In Belgisch Limburg leest 86 procent van de mensen onze krant. Toch zijn we nog licht gestegen, met 2,3 procent naar 102 duizend.'

Niettemin ligt aan de multimedia-strategie van de RUG geen scherp gedefinieerd beeld van de toekomst ten grondslag. Sterker nog, de RUG gokt op alle media omdat de ontwikkelingen zo moeilijk zijn in te schatten.

Eerdekens: 'Uit noodzaak moeten wij op het voorplan blijven. We zijn zo klein en regionaal, dat we niet opeens miljarden franks kunnen betalen om een achterstand in te halen.

'De krantenwereld heeft schrik van internet. Niet eens zozeer omdat de lezers weglopen, maar vanwege de advertenties. In Denemarken zijn kranten failliet gegaan omdat de immobiliënsector besloot naar internet te gaan. Als wij alles in huis hebben, kunnen we altijd ergens op terugvallen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden