’Het begon te kriebelen’

Gert (van Samson) Verhulst is mede-eigenaar van Studio 100, producent van onder meer Kabouter Plop, Huis Anubis en K3.En nu ook van een Samson & Gert-speelfilm....

De Vlaming Gert Verhulst (40), de helft van het illustere duo Samson & Gert en een van de directeuren van Studio 100, heeft zijn kinderen meegenomen naar Hilversum, waar hij later die middag zal aanschuiven in het RTL4-zondagmiddagmagazine Life & Cooking.

Op de vraag wat zij het leukste programma vindt dat haar vader maakt, antwoordt zijn 12-jarige dochter zonder aarzeling met ‘Anubis’. De 13-jarige zoon is minder enthousiast over het werk van zijn vader. ‘Niets’, luidt zijn antwoord. ‘Ik vind South Park leuk.’ Ook over de vraag of ze alle afleveringen hebben gezien van de televisieserie Samson & Gert, verschillen ze van mening. ‘Jawel’, zegt de dochter. ‘Zeg!’ reageert de zoon. ‘Dat kan helemaal niet.’

In 1987 ging Gert Verhulst als presentator werken voor de Belgische BRTN. Het stoorde hem dat kinderprogramma’s op dezelfde manier werden aangekondigd als programma’s voor volwassenen. ‘Het was een beetje saai, een beetje zakelijk. Toen kregen we het idee om iets naast de omroeper te zetten.’

Dat iets werd Samson, een witte bobtail met de stem van poppenspeler Danny Verbiest. ‘In het begin zat Samson naast alle omroepers; met de een klikte het wat beter dan met de ander. Na een paar maanden hebben we ervoor gekozen om er iemand vast naast te zetten. Dat werd ik. Zo is het stilletjes gegroeid. Er kwamen extra figuren bij, en meer decors en voor je het wist maakten we een soort sitcom-soapachtig ding voor kinderen.’

Vanaf 1990 werden er meer dan 750 afleveringen opgenomen. Samen met Verbiest en Hans Bourlon richtte Verhulst zes jaar later Studio 100 op. Inmiddels werken er 550 mensen. De jaaromzet is 75 miljoen euro, met dank aan Samson & Gert, Kabouter Plop, Big & Betsy, Wizzy & Woppy, Piet Piraat, Bumba, Het Huis Anubis, Spring, Topstars, K3 en Mega Mindy. De jeugdidolen duiken niet alleen op in series, maar ook in boekjes, tijdschriften, cd’s, merchandising, shows en theaterproducties. Bovendien zijn ze te bewonderen in drie pretparken in Vlaanderen; volgend jaar opent ook het eerste Plopsa Indoor-park in Nederland.

En nu, na zes Kabouter Plop-films, twee Piet Piraat-films en drie K3-films, verschijnt de Samson & Gert-speelfilm: Hotel op stelten. ‘Eerder ging domweg niet. We hadden het te druk met de tv-opnames. Als je 750 afleveringen maakt in vijftien jaar tijd, heb je daarnaast geen zin om weer zes weken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op een filmset te staan met weer diezelfde mensen.’

Drie jaar geleden werd besloten geen nieuwe afleveringen meer op te nemen. Omdat Danny Verbiest er de brui aan gaf, en Samson en Gert wel zo’n beetje alles hadden meegemaakt wat mens en hond kunnen meemaken. ‘Maar het begon toch weer te kriebelen. Zelfs Koen Crucke, die de kapper Alberto Vermicelli speelt en vier jaar geleden afhaakte omdat hij het niet meer zag zitten, wilde meedoen.’

Als de film succesvol is – wat waarschijnlijk is want hij is vorige week in Vlaanderen al sterk geopend – is de kans op een vervolg groot. En in de zomer gaat de boomlange, lichtjes grijzende Verhulst, die er in het echt nauwelijks anders uitziet dan in de serie (‘Ik ben helemaal geen acteur; ik heb ook nooit gezegd dat ik het goed doe’) vijf weken lang drie keer per dag optreden in Plopsaland. ‘Daar kijk ik echt naar uit. Als ik er geen zin in heb, stop ik ermee. Direct. Maar als ik het nu niet meer zou mogen doen, zou ik een beetje verdrietig zijn.’

Hoe lang hij er nog mee doorgaat, is moeilijk te voorspellen. ‘Dat vroeg ik me al af toen we drie jaar bezig waren. Als ze toen hadden gezegd: over vijftien jaar zit je nog naast Samson, had ik hard gelachen. Hetzelfde geldt voor de dames van K3. Die zeiden zeven jaar geleden al dat ze toch niet eeuwig kunnen doorgaan. Maar zolang iets succesvol is, zolang mensen het graag zien en de artiesten het fijn vinden te doen, is er toch geen reden ermee te stoppen?’

Aan de kritiek – de producties van Studio 100 worden dikwijls voor oubollig en braaf versleten – is Verhulst inmiddels gewend geraakt. ‘Het enige wat me steekt, is als ons wordt verweten dat onze series liefdeloos zijn gemaakt. Kom maar eens kijken in de studio, denk ik dan. Al onze producties worden met liefde gemaakt.’

Vroeger was de kritiek nog erger, aldus Verhulst. ‘Samson is inmiddels een fenomeen in Vlaanderen. Daar stelt niemand zich nog vragen bij. Het is alsof hij er altijd is geweest, en hij zal er altijd zijn. Ook de mensen die daar problemen mee hebben, hebben zich daarbij neergelegd.’ De meeste kritiek komt van mensen zonder kinderen, stelt Verhulst. ‘Als die op een gegeven moment kinderen krijgen en zien wat voor impact het heeft, worden het vaak de grootste fans. Maar er zijn er natuurlijk ook die het slecht blijven vinden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden