Het autobedrijf kreukelt langzaam in elkaar

De slechte economie, een moordende concurrentie en de onderhoudsarme auto: veel autobedrijven zijn niet meer winstgevend en zoeken andere manieren om geld te verdienen....

Het rendement van veel autodealers schommelt rond 1 procent.'Is dat nou nieuw?', vraagt Jaap Leusink, directeur van achtNissan-garages en vijf Fiat-dealers. 'Het is al jaren slecht, datis voor mij niets nieuws.'

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), de brancheorganisatievan autodealers, ziet de branche al enkele jaren langzaam inelkaar kreukelen. Dit weekend kwamen cijfers naar buiten over detreurige rendementen van veel autobedrijven. De 'moordendeconcurrentie', stelde de NDA, veroorzaakt een 'keihardesaneringsslag', compleet met tientallen faillissementen enontslagen.

De NDA berekende dat het gemiddelde rendement in het eerstehalfjaar van 2005 is gezakt naar 1,3 procent van de omzet. Vorigjaar was dat nog 1,6 procent. Onder autobedrijven geldt eenrendement van 2 procent als bewijs van een gezonde onderneming.

Dat vertaalt zich ook in werkloosheid in de branche. Bijautoimporteurs was het aantal banen eind 2004 9 procent lagerdan twee jaar daarvoor. Gemiddeld, want veel gevestigde namenmoesten het doen met tientallen procenten minder personeel. Opelverloor 41 procent van het personeel, Mercedes/Chrysler/Jeep29 procent en bij Toyota/Lexus vertrok 22 procent van hetpersoneel. Maar aan de andere kant van de schaal noteerde Kia33 procent meer personeel en SSangYong een stijging van20 procent.

Leusink kent de malaise in de branche: 'Het heeft echt nietste maken met recessie. Een paar procentjes verkoop minder is niethet echte probleem. Dat zit 'm in de verdeling van de koek. Erzijn de laatste jaren vechtmerken bijgekomen zoals Kia, Hyundai,SsangYong uit Korea. Die pakken keihard marktaandeel af van deVolkswagens en de Opels, die vroeger een comfortabel deel van demarkt hadden.

Toch doen de immer dalende autoverkopen de branche geen goed.Sinds 1999 zijn er volgens het CBS ieder jaar minder nieuweauto's verkocht. In 1999 werden ruim 611 duizend nieuwe auto'sop naam gezet, in 2004 waren dat er bijna 384 duizend. En ook ditjaar ziet het beeld er slecht uit.

Om de omzet op peil te houden, zijn de verkopers bereid flinkekortingen te geven en het inruilbedrag flink te overdrijven.Volgens de Consumentenbond steeg de gemiddelde inruilwaarde vorigjaar met 5 tot 7 procent.

Alberd van der Zwaard, directeur/eigenaar van Peugeot-dealerDe Jong Amstelveen prijst zich gelukkig dat zijn bedrijf niet inde rode cijfers is beland. 'Wij hebben een rendement van1,5 procent, terwijl veel collega's ergens tussen min 0,5 enplus 0,5 procent zitten. Maar toch gaat het ook hier natuurlijkniet geweldig. We wachten op het aantrekken van de economie. Datweet onze bank gelukkig ook.'

Het bedrijf kan het volhouden dankzij een afdeling waar vierwerknemers zich bezighouden met de zakelijke markt. 'Dat segmentis minder teruggevallen dan de verkoop aan particulieren. Daarplukken we nu de vruchten van.'

Uit een recent onderzoek van het adviesbureau Ernst & Young onder zeshonderd directies van autobedrijven, blijkt datalle bedrijven een uitweg uit het doolhof zoeken. Het verlenenvan meer service en het aanbieden van diensten zoals het beherenvan een wagenpark, staat bij met 46 procent van de ondervraagdenbovenaan. Ruim een kwart van de autobedrijven denkt eraanmeerdere merken onder één dak te gaan verkopen.

Dat doet Leusink nu al. Het bedrijf verkoopt zowel Nissans alsFiats. Twee merken die elkaar niet bijten volgens de directeur:'Een koper die bij ons binnenkomt voor een Micraatje, gaat echtniet weg met een Panda. Dat zijn heel andere mensen en anderemarkten. Maar als je ze bij elkaar in één pand zet, dan kun jewel de elektra, de verkopers en de receptie met elkaar delen.'

Naast dalende verkopen vormen auto's die steeds minderonderhoud behoeven, een bedreiging voor de autobranche. Leusink:'De auto's die wij verkopen, hebben nog maar eens in dedertigduizend kilometer onderhoud nodig. Niet zo lang geleden wasdat bij tienduizend kilometer. Dus moeten we wat anders bedenkenom de werkplaats vol te boeken.'

Veel merkdealers ondervinden daarnaast forse concurrentie vande zogenoemde fastfitters, de Kwikfit-achtige snelgarages.

Bij Peugeot is daarvoor onder meer de 'Service Rapide'bedacht, zegt Van der Zwaard: klanten kunnen zonder afspraaklangskomen voor kleine reparaties en controle. Daar moet je welin investeren: je moet een brug en een monteur vrijhouden.Daarnaast hebben wij ook goedkope bandenaanbiedingen die levenin de brouwerij brengen. 'Het zijn allemaal kleine dingetjes,maar daar moeten we het nu even van hebben.'

Ook Nissan volgt die koers, weet Leusink. 'Vorig weekendhadden we in Utrecht zeshonderd mensen op bezoek voor een gratiswintercontrole. Het was stervensdruk, we deelden soep uit,allemaal hartstikke leuk. Maar ik heb dan wel op zaterdag zesmonteurs aan het werk. Die moeten ook worden betaald. En volgendeweek heeft Fiat dezelfde actie gepland.'

Uiteindelijk is de verleiding groot de rekening bij defabrikant te deponeren, zegt Peugeotdealer Van der Zwaard. 'Wijinvesteren veel in een huisstijl, en als we dan tekort komen, zoude fabriek wat mij betreft wel iets aan de marges mogen doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden