Het ANWB-lid wordt misbruikt

Onze minister van Verkeer, Camiel Eurlings, brengt mij in een onmogelijke positie. Ik ben lid van de ANWB, inderdaad vanwege de Wegenwacht....

Maar nu wordt mogelijk mijn lidmaatschap van de ANWB straks politiek gebruikt om het autoprobleem niet aan te pakken. Want uiteindelijk zijn het die 4 miljoen leden die voor Eurlings zo’n gewicht in de schaal leggen. En dat terwijl ik niet naar een andere organisatie voor hulp bij pech onderweg kan overstappen die politiek meer in mijn straatje past. En lid blijven van een organisatie die zo’n bepalende invloed heeft op een politieke koers die mij niet aanstaat, wil ik ook niet.

Kortom, meneer Eurlings, wat moet ik hiermee?

Sjaak van Vliet, Beek Ubbergen

Zakkenvullers
De kilometerheffing is gewoon een dure cocktail van gebakken lucht en een beetje elektronica. Hij wordt geserveerd in een kastje dat elke automobilist uiteindelijk voor eigen rekening moet aanschaffen. De bedenkers van die cocktail zijn gewoon een paar slimme jongens uit de IT-maffia. Zakkenvullers dus.

Gelukkig tekent zich een tegenbeweging af. Het is te hopen dat de mensen massaal tegengas geven zodat het kastje nog voor installatie op de schroothoop verdwijnt. Wanneer we dan ook nog even de OV-chipkaart verschroten, kunnen we de bespaarde miljarden investeren in tastbare zaken, zoals wegen, trams, bussen en treinen. En hopelijk is er dan nog een klein potje over voor ijsvrije wissels.

Hans Brouwer, Zeewolde

Asfalt
Ik heb een auto. In het verleden ben ik tot de overtuiging gekomen dat de ANWB een pro-asfalt lobby voert, die bovendien schadelijk is voor het milieu.

Ik ben zeer bewust geen lid van de ANWB geworden, omdat ik niet wil dat mijn contributie aan een pro-asfaltlobby wordt besteed. Dit ondanks een extra risico bij pech onderweg.

Diezelfde ANWB krijgt nu kennelijk het laatste woord krijgt in de discussie over de kilometerheffing. Hoeveel automobilisten zijn er net als ik die bewust geen lid van deze pro-asfaltclub zijn? Weet minister Eurlings dat? Deze mensen kunnen namelijk niet stemmen voor de kilometerheffing. Dit is een verkeerde aanpak. In belangrijke kwesties hoort de politiek zelf de verantwoordelijkheid te nemen, en niet over te laten aan een lobbyclub.

Walter Hart, Amsterdam

Prijsprikkels
Het is toch te gek voor woorden. Mensen belonen om het ontstaan van een file te vermijden. De Volkskrant kopte op 25 januari op de voorpagina: ‘Aanpak files bij Nijmegen succesvol’. Werknemers en werkgevers die in het verleden weigerden om hun verantwoording te nemen worden nu beloond. Automobilisten zelfs met 4 euro per dag. En degene die nooit en te nimmer die file veroorzaakt hebben, zoals de fietser en de reiziger met het OV? Worden zij ook beloond? Wie betaalt dat allemaal? De burger? Een woordvoerder van minister Eurlings zei het al: ‘prijsprikkels werken’. De kilometerheffing is dus toch zinvol.

Job Teeuwen, Lochem

Doorrammen
Minister Eurlings zegt: ‘Ik wil dat de gemiddelde automobilist van de ANWB zich in dit plan (kilometerheffing) kan vinden. Ik wil niks tegen de zin van mensen in doorrammen.’ Ik ben niet in het bezit van een auto en heb elke dag last van stank en herrie van de leden van de ANWB. Het zou zo fijn zijn als een keer ons welzijn boven het comfort van de autorijder wordt gesteld. Dat ze u dan wat minder aardig vinden, minister Eurlings, dat hoort bij minister zijn.

Marjolein de Graaff, Utrecht

Concurrentievoordeel
De onevenredige macht die de ANWB krijgt van minister Eurlings is momenteel onderwerp van discussie. Wordt het daarnaast ook niet eens tijd dat er een discussie komt over het functioneren van de ANWB op andere gebieden? Als organisatie met leden heeft de ANWB een concurrentievoordeel ten opzichte van andere ondernemers. Voorbeelden zijn de tankstations, de winkels en de reizen. Zelf ondervind ik concurrentie van SNP (bekend geworden als Stichting Natuurstudie Projecten), dat onderdeel is van de ANWB.

G. van der Hart, Breda

Globe Natuurreizen

Camieleke
Sinds 1965 ben ik lid van de ANWB. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik aan de rekeningrijden-enquête meedoe: dit gaat immers alle Nederlanders aan – automobilist of niet – en daarvoor hebben we nou juist een parlement gekozen. Wat te doen met Camieleke? Ik zie drie mogelijkheden:

a) een hoge baan bij de ANWB (betaalt ruimschoots boven de Balkenendenorm).

b) een baan bij De Telegraaf.

c) burgemeester van Mestreech.

Maar minister blijven? Nou neuh.

Hans Spijkers, Den Bosch

Meebeslissen
Kan minister Eurlings misschien ook de omwonenden in Vlaardingen en Schiedam en de recreanten in Midden-Delfland laten beslissen of dat stukje A4 er moet komen?

Frans Blok, Rotterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden