Het afgehakte hoofd werd tussen haar dijen gelegd

Een verhaal begint altijd bij het begin. Ook wanneer het bij het eind begint. De verslinder, het debuut van Lorenza Ghinelli, eindigt met het beeld van Pietro, met zijn donkere ogen vastgeplakt aan het plafond. Waarmee niets verraden is van de plot. Pietro was er ook al in het begin. Op de troosteloze binnenplaats van drie volksflats. Drie jongetjes met grimmige gezichten. De vierde is de oudste, 14 jaar, vreemde houding. Pietro, aan de grond genageld, kan de andere jongens niet aankijken. 'Pietroniettelaatkomen, Pietroniettelaatkomen...' De vijfde jongen, Dario, is zijn broertje, die wanhopig is.


'De eerste die eraan ging was Filippo. Dezelfde vreemde dood die de anderen zouden sterven.' De volgende dag was Francesco aan de beurt. Hij ging dood boven op een rots waarop stond geschreven: 'Ik zoek een kut.'


Pietro Monti, autist, met het syndroom van Asperger, bijzonder intelligent, is het middelpunt van dit verhaal. Getreiterd, vernederd of in de steek gelaten door kinderen die met zichzelf geen raad weten. Net als twintig jaar geleden, in 1986, het mishandelde jongetje Denny, dat zichzelf in de spiegel niet meer herkende.


In een sprookje zou er een Dromenman gekomen zijn die hun leven kwam verlichten, maar de Dromenman blijkt een Verslinder. Ogenschijnlijk een bejaarde, met een wandelstok, tik, tik, tik. 'Ik, die ook een wij, een jullie en een zij ben, ik leef in jouw nachtmerries.' En dan zie je waar je altijd naar verlangd hebt - je gewelddadige fantasie, die werkelijkheid wordt.


Petro's therapeut raakt nauw betrokken bij de zaak, die bovennatuurlijke elementen vertoont. Teleportatie, klopgeesten, paranormaal? Om de waanzin de kop in te drukken, verzinnen de mensen namen. Onzin. 'Wat er echt toe deed waren de geheimen van de geest.' Een fascinerende combinatie van realiteit en fantasy. Fantasy?


De vierde roman van Kisling & Verhuyck heet Zwarte kant. Een dorpje in de Dordogne. Rondleiding in het kasteel Cudessac. Werkstudente Evy vertelt het lugubere verhaal van een jonge vrouw uit de zestiende eeuw die door haar echtgenoot was ingemetseld in de torenkamer. Soms komt haar wraakzuchtige geest terug. De groep toeristen huivert. 'Een snufje gothic werkte altijd.' Niemand is aanvankelijk dan ook verbaasd als er in de vertrekken van Marie-Antoinette een man uitgestrekt op het hemelbed ligt. Hij heeft dun zwart haar, draagt witte handschoenen. Hij is dood.


Professor Hervé Pelleport, de dode, nam deel aan het vijftigste congres van de Société Philologique Inernationale, met als thema: smaadschriften en prenten uit de achttiende eeuw, populaire voorbodes van de Franse Revolutie. Vooral koningin Marie-Antoinette was mikpunt geweest van een vloedgolf perverse en pornografische prenten en gravures.


Als de eigenaar van een nabijgelegen kasteel tijdens zijn lezing een kanten kousenband van Marie-Antoinette toont, zwart geworden, 'doordrenkt van het bloed uit haar afgehakte hoofd dat tussen haar dijen was gelegd', zijn zenuwslopende ontwikkelingen niet meer te stuiten. Er is de strijd tussen twee mannen - een rijke en een verarmde kasteelheer - en Nora Blanker, werkzaam bij een vooraanstaand Amsterdams antiquariaat, cultuur snuivende vakantieganger in Frankrijk. Waar ze leert dat echt en vals niet altijd eenvoudig te onderscheiden zijn.


Een verhaal dat, evenals de vorige boeken, rijk is aan taal, inhoud, historische kennis, fantasie, plot en originaliteit.


Lorenza Ghinelli: De verslinder.

Uit het Italiaans vertaald door Pieter van der Drift en Manon Smits.


Anthos; 263 pagina's; € 15,-.


ISBN 978 90 414 2025 1.


Kisling & Verhuyck: Zwarte kant.

De Arbeiderspers; 272 pagina's; € 18,95.


ISBN 978 90 295 8493 7.


Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.