Herrezen DAF Trucks verwacht gouden jaren

DAF Trucks boekte vorig jaar een winst van 122,7 miljoen gulden. In 1993, het eerste jaar dat DAF herrees uit het faillissement van DAF nv, was dat 10,8 miljoen gulden....

Van onze verslaggever

EINDHOVEN

DAF gaat ook weer eens uitbetalen. De aandeelhouders krijgen 54,4 miljoen gulden. De grootste spekkoper is echter minister Zalm, die waarschijnlijk de enige is die echt geld verdient aan het faillissement van DAF. Zalm krijgt een belangrijk deel van het dividend, omdat de staat grootaandeelhouder is.

Maar Zalm krijgt bovendien 46,8 miljoen gulden vennootschapsbelasting. Het is voor het eerst sinds twintig jaar dat DAF (tot 1993 DAF nv en daarna DAF Trucks) weer belasting betaalt. Als DAF nv in 1993 niet failliet was gegaan, zou Zalm ook dit jaar geen belasting hebben kunnen beuren, want dan zou DAF nog vele miljoenen guldens aan fiscaal compensabele verliezen hebben.

Verder gaat DAF een lening van 9,3 miljoen gulden terugbetalen aan de Stichting Houd DAF op de Weg. Deze stichting werd in 1993 opgezet door de Industriebond FNV en de ondernemingsraad van DAF. Via een grote actie werd geld bij het publiek opgehaald, dat in de vorm van een obligatielening aan DAF ter beschikking werd gesteld. 'Nu wij weer dividend gaan betalen, vind ik dat we ook deze mensen moeten gaan terugbetalen', aldus Baan in een toelichting op het jaarverslag.

DAF bereidt zich voor op een nog verdere groei. In het lopende jaar zal de produktie met maar liefst 50 procent worden opgevoerd. Daarbij zal het aantal werknemers slechts weinig worden uitgebreid. Volgens Baan zullen de investeringen in 1995 de afschrijvingen ruim overtreffen, maar cijfers noemde hij niet. In augustus zal de assemblagefabriek zijn aangepast, waardoor met één ploeg 70 vrachtwagens per dag kunnen worden gemaakt.

Overigens begint de razendsnelle groei nu al tot problemen te leiden. Baan meldde dat er problemen optreden met de leverantie van staal. Ook de levering van onderdelen loopt moeilijk, omdat alle leveranciers al op topcapaciteit draaien.

In het afgelopen jaar is al een voorziening getroffen van 35,4 miljoen gulden voor investeringen in de verkooporganisatie. DAF wil die flink uitbreiden, met name in landen waar het bedrijf nu nog zwak is. Baan noemde met name Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje.

Zo zal DAF weer een eigen lease-maatschappij oprichten. Baan maakte bekend dat samen met ABN Amro-dochter Lease Plan DAF Lease International zal worden opgericht. DAF neemt een belang van 49 procent, Lease Plan 51 procent.

Het 'oude DAF' ging in 1993 failliet, juist aan de 1,8 miljard gulden schulden die het had opgehoopt bij zijn financieringsdochter DAF Finance. DAF Finance had zeer geforceerd vrachtwagens afgezet, en daarom ook heel slechte contracten afgesloten. Baan wilde nauwelijks ingaan op de vergelijking met DAF Finance ('Ik ken geen DAF Finance'), maar wees er wel op dat DAF Lease International een onafhankelijk bestuur krijgt en zal worden gefinancierd volgens de gebruiken van ABN Amro's Lease Plan.

Baan maakte ook bekend dat DAF naarstig op zoek is naar samenwerkingspartners. Het bedrijf moet onafhankelijk blijven, maar wil op onderdelen (assen, motoren kabines) samenwerking zoeken. 'Dat is prioriteit nummer één', onderstreepte Baan. Nu het goed gaat, moet het bedrijf zijn strategische positie versterken. Samenwerking op componenten moet leiden tot verlaging van de kosten.

DAF floreert als nooit tevoren, en het einde aan de bloei wordt pas na 1997 verwacht. Dit jaar wordt de produktie nog met 50 procent opgevoerd tot 27 duizend stuks, waarbij volgens Baan slechts enkele tientallen werknemers extra zullen worden aangetrokken. Eind vorig jaar werkten er ruim 4200 mensen bij DAF, bijna 800 meer dan in 1993.

De winst zal, als de valutabewegingen geen roet in het eten gooien, hoger worden dan vorig jaar. Dat betekent dat DAF in twee jaar tijd al meer dan de helft van zijn eigen vermogen heeft terugverdiend. Vorig jaar bedroeg het rendement op het eigen vermogen 28 procent, een percentage waarvan het oude DAF zelfs niet durfde te dromen. Hoger dan 14 procent kwam het nooit.

De markt is DAF gunstig gezind. In 1994 groeide de Westeuropese markt met 6 (voor de lichte) tot 11 (voor de zware vrachtwagens) procent. Dit jaar zal dat in beide categorieën 13 procent zijn en volgend jaar rond 7 procent. Pas in 1997 verwacht DAF weer krimp.

Het marktaandeel van DAF op de Nederlandse markt daalde met 1,3 procent tot 33,2 procent. Baan wijt dit aan 'het vasthouden aan ons prijsbeleid, waar anderen hun prijzen wel aan wilden passen'. Het aandeel op de Westeuropese markt, waar DAF meer dan tweederde van de omzet behaalt, steeg met 1,1 procent tot 7,8 procent. Daarbij werd het bedrijf wel geholpen doordat de markten waarin DAF sterk is (Nederland, groot-Brittannië) de groeimarkten waren. De bedrijfsomzet verdubbelde tot 2,3 miljard gulden, maar dat komt mede doordat het boekjaar 1993 voor DAF slechts tien maanden telde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.