Herreweghe geeft 'Elias' bijbelse gewichtigheid

Zonder de aanleiding van een geboorte- of sterfjaar beleeft de muziek van Felix Mendelsson een spontane opleving. Deze week klinkt zijn laatste oratorium Elias in Amsterdam (Concertgebouw) en Utrecht (Vredenburg)....

Het is wel eens anders geweest. Mendelssohn werd bij levengepasseerd als kandidaat voor de Berliner Singakademie omdat menhet niet gepast vond een 'jodenjongen' als directeur te benoemen.Dat de componist bij zijn doop de naam van zijn christelijkezwager Bartholdy erbij had gekregen hielp niets. In de TweedeWereldoorlog verboden de nazi's Mendelssohns muziek. In hetconcentratiekamp Birkenau wist de joodse Fania Fénelon de SS'ersniettemin in de maling te nemen door uit haar hoofd noten uitMendelssohns Vioolconcert op te schrijven voor het kamporkest.

Met de herontdekking van de Matthäus Passion van Bach heeftMendelssohn zich als protestant geprofileerd, maar hij was zijnjoodse wortels niet vergeten. Zijn eerste oratorium is gewijd aande geassimileerde jood Paulus, zijn tweede en laatste aan deoudtestamentische profeet Elia.

Trombones en trompetten verlenen een bijbelse gewichtigheidaan het oratorium Elias. De verklanking van drie wonderen heefthet beste in Mendelssohn naar boven gehaald. De voortreffelijkebariton Christian Gerhaher sprak stoer zijn vloek uit, waarna hetConcertgebouworkest sfeer trof in de origineel hierna geplaatsteouverture. Indrukwekkend autoritair liet Gerhaher het koorvolk,dat wanhopig de profeet Baäl aanriep, weten wie de echte God is.Een hoogtepunt was zijn weemoedig doodsverlangen, dat ookopklinkt in de cello's, als het volk zich tegen hem keert.

De helder zingende tenor Rainer Trost kweette zich fraai vanzijn taak Elias te waarschuwen. De alt Ann Hallenberg trok felvan leer als de koningin die het volk tegen Elias ophitst. HetGroot Omroepkoor was het mooist bij zachte passages. Ophoogtepunten ging de verstaanbaarheid van de tekst verloren doorhet volume dat dit koor van solisten produceerde. De zowel omzijn partituur- als om zijn tekstbegrip gelauwerde Vlaamsedirigent Philippe Herreweghe deed wat van hem verwacht werd enzette de koren, recitatieven en aria's van het avondvullendeoratorium als één meeslepende vertelling neer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden