Herman Brood postuum 'merk van het jaar'

Popmuzikant, rock 'n roll junkie en schilder. De naam van Neerlands bestverkopende kunstenaar werd op de valreep door het blad Management Team verkozen tot 'merk van het jaar'....

Brood. Een taxichaffeur zei hem ooit, nadat Brood zijn rekening in een Chinees restaurant betaalde met wat vlot gemaakte tekeningen, dat hij zijn eigen bankbiljetten drukte. En inderdaad, hij kreeg van de Chinees nog geld terug ook.

Met zijn kenmerkende pennenstreken verdiende hij geld als water en gaf het op dezelfde manier weer uit. Hoewel Brood zelf niet diepzinnig deed over de artistieke waarde van zijn werk, is zijn naam verworden tot een gewild merk. In het boek Broodje Halfom beklaagt een kunstenaar zich tegenover Brood dat zijn handtekening op een van zijn werken te klein is.

Waar staat het merk Brood eigenlijk voor? Weinig vaderlandse schilders zetten meer dan een miljoen gulden per jaar om of maken cd's die al 25 jaar goud halen. Maar wat is de waarde van zijn kunst, nu hij er zelf niet meer is om het merk met zijn charme, zijn mediagenieke persoonlijkheid en zijn ontwapenende eerlijkheid te ondersteunen, vraagt Managment Team zich af.

Broods manager Koos van Dijk speelt met dezelfde gedachte. 'De kunstpausen zullen toch nooit erkennen dat Herman Brood een groot kunstenaar was', zegt hij over de matige belangstelling van musea voor het werk van zijn protégé. De dag na zijn dood schoten de prijzen omhoog, maar of de waarde van Broods werk op de lange termijn zo gewaardeerd blijft?

'Over twintig jaar zit Brood in een categorie vergelijkbaar met de Cobra-schilders', meent Van Dijk. Toch is de prestatie om Herman Brood als geslaagd schilder te lanceren opmerkelijk. Zeker gezien het feit dat hij (zoals in het boek Rock 'n Roll Junkie te lezen is) kleurenblind was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden