Herleeft met het merkrecht de standenmaatschappij?

De kwestie

Onlangs ontkende ex-voetballer David Beckham voor de BBC dat hij alleen bij zijn echtgenote Victoria (Posh Spice) blijft, omdat ze samen als merk Posh & Becks meer waard zijn dan ieder alleen. 'Het is liefde, hoewel het soms best wel moeilijk is', zei hij.

De Daily Telegraph schatte de waarde van het gezamenlijke merk op 470 miljoen pond (580 miljoen euro), hoewel Beckham al vier jaar geleden de voetbalschoenen aan de wilgen heeft gehangen en het succes van de Spice Girls al twintig jaar geleden was. Elk jaar komt daar nog 30 miljoen pond aan waarde bij - zeg ongeveer het salaris wat Ronaldo en Messi opstrijken bij respectievelijk Real en Barcelona. Posh & Becks hebben hun naam gegeven aan ondergoed, geurtjes, whisky, kleding en nog een reeks van producten. Al die commerciële belangen zijn ondergebracht in vennootschappen als Footworks, Brand Beckham en Beckham Venture.

Merkrecht

Posh & Becks trouwden in 1999 en hebben vier kinderen. Ook die zijn onderdeel van het merk. Vorige week werd bekend dat de Beckhams de merkrechten van hun jongste kind, de vijfjarige Harper Beckham, hebben laten registeren bij het Britse Intellectual Property Office en Europese European Union Intellectual Property Office.

Vanaf nu zullen ze recht hebben op alle inkomsten - van poppenhuizen tot kinderschoenen - die onder de naam Harper op de markt worden gebracht. De naam is ook veilig gesteld in het geval Harper in de toekomst als zangeres, model of actrice furore zal maken. Harpers tweede voornaam - ze heet officieel Harper 'Seven' (een verwijzing naar Davids voormalige rugnummer) Beckham - is niet inbegrepen. De andere drie kinderen van de Beckhams, Brooklyn, Romeo en Cruz, draaien al veel langer mee in het commerciële circus. Ze zijn model en treden op in televisieshows, maken foto's of acteren in series en verdienen miljoenen, ondanks kritiek dat ze net als andere gewone kinderen - zeg Amalia, Alexia en Ariane van Oranje Nassau - naar school zouden moeten.

Vader Beckham met zijn dochter Harper. Foto afp

Standenmaatschappij

De celebrity-cultuur heeft de 19de eeuwse indeling van klassen (upper, middle and working classes) op zijn kop gezet. De upper class is verarmd en de working classes zijn ontslagen. Daarvoor in de plaats is geen egalitaire samenleving ontstaan, maar super class en lower class, haves en have nots en merk en merkloos. En net als twee eeuwen geleden speelt geboorte een belangrijke rol.

Ondanks het idee dat alle dubbeltjes in deze tijd een kwartje kunnen worden, hebben de kinderen van de geprivilegieerde superklasse meer kansen. Wie op het Mediapark rondloopt ziet daar als nieuwe paradepaardjes opvallend veel telgen van mensen die veertig jaar geleden ook al de televisieshows haalden. Hetzelfde geldt in de politiek of het bedrijfsleven. Afkomst blijkt daar nog altijd belangrijker te zijn dan inzet en talent.

De Beckham-kinderen zijn de nieuwe elite. Als merk is hun kostje nu al gekocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.