Hennes & Mauritz opent nieuwe winkels ondanks winstdaling

Hennes & Mauritz (H&M) wil dit jaar, ondanks mindere cijfers in het vierde kwartaal, fors blijven groeien. De Zweedse kledingketen wil daarom wereldwijd 275 nieuwe winkels openen. Topman Karl-Johan Persson kondigde dat aan bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

AMSTERDAM - Onder andere in Thailand, Maleisië, Mexico, Bulgarije en Letland worden in 2012 nieuwe winkels geopend. Daarnaast krijgen de Verenigde Staten, 's werelds grootste onlinemarkt, een webshop.

De op een na grootste kledingketen van Europa zag de winst in het vierde kwartaal 2,4 procent dalen tot 5,36 miljard kroon (605 miljoen euro). Ook de omzet daalde iets.

Het laatste kwartaal is normaliter een betere periode omdat in november de verkoop van de populaire designercollecties, dit jaar ontworpen door het Italiaanse modehuis Versace, voor een extra impuls zorgt. Maar het zachte winterweer werkte niet mee. Ook had H&M last van de gestegen materiaalkosten. En ten slotte moest het meer geld uittrekken om de consument naar de winkels te lokken. Over heel 2011 steeg de winst echter nog met 15 procent tot 15,8 miljard Zweedse kronen.

Afgelopen jaar heeft H&M ook al flink uitgebreid. Het opende 266 nieuwe winkels. De omzetgroei van het concern is aan deze expansie te danken. China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de belangrijkste groeimarkten voor H&M.

De H&M Group (waartoe ook de formules COS, Monkie en Cheap Monday behoren) telt nu 2.472 filialen in 43 landen. Het is daarmee het op een na grootste modeconcern ter wereld. Inditex uit Spanje (onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear) staat met meer dan vijfduizend winkels bovenaan.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden