Hendriks niet onder de indruk van 'nee' Vecai

Het negatieve advies van het bestuur van de Vecai, de branchevereniging voor kabelexploitanten, over het sportkanaal vormt in de ogen van Endemol-directeur Ruud Hendriks, tevens interim-directeur van de nieuwe zender, geen beletsel voor het doorgaan van het sportkanaal....

Van onze verslaggever

Fokke Obbema

AMSTERDAM

'Van plaats tot plaats ligt de bereidheid daartoe verschillend. Het is dan ook veel te vroeg om te roepen dat het ons niet zal lukken. Bij andere, nieuwe zenders heb je ook gezien dat zoiets niet in twee dagen kan worden geregeld.' Hendriks wijst erop dat wanneer hij met de vijf grootste exploitanten zaken kan doen, zijn zender al meer dan de helft van de Nederlandse kabelaansluitingen bereikt. Verspreiding door het gehele land zou dan nog slechts een kwestie van tijd zijn.

Hendriks geeft toe dat de eis van sportkanaal om betaald te krijgen in plaats van zelf te betalen een 'omkering' is van de bestaande verhoudingen tussen tv-zenders en hun distributeurs, de kabelbedrijven. 'Wij denken dit te kunnen doen omdat we hele goede programma's hebben te bieden.' Ook wijst hij erop dat kanalen als Discovery Channel, Eurosport en MTV soms al betaald krijgen.

Over de algemene toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zender kan Hendriks geen uitsluitsel geven. 'Wij zouden het liefst in het basispakket zitten, maar staatssecretaris Nuis heeft een wetsontwerp gemaakt waardoor daarin alleen publieke zenders terechtkomen. De rest, inclusief RTL 4 en SBS 6, komt in een pluspakket.'

Zo'n pluspakket laat nog twee mogelijkheden open: het sportkanaal 'verdwijnt' achter een decoder, waardoor de consument veel meer moet betalen dan twee gulden per maand. Of de nieuwe zender komt via een zogeheten 'filtertechniek' tot de consument, waarbij die aan de kabelmaatschappij laat weten of hij de ontvangst van de zender op prijs stelt, tegen betaling van twee gulden per maand.

Hendriks sluit de decoder-methode niet uit, maar heeft een voorkeur voor de filtertechniek. Die staat in de kabelwereld als 'archaïsch' te boek en vergt van sommige kabelexploitanten aanpassingen aan hun net.

Wat het voor de begroting van het sportkanaal betekent wanneer kijkers geen bijdrage van twee gulden leveren, wil Hendriks niet aangeven. Maar reclamedeskundigen menen dat de commerciële exploitatie dan bijzonder lastig wordt.

Volgens een berekening van het reclame-adviesbureau The Media Partnership kan de reclame rond het voetbal negentig miljoen opleveren, onder meer omdat de nieuwe zender extra reclameblokken kan plaatsen tijdens het eigen sportprogramma op de zondagavond, iets wat Studio Sport nu niet doet.

Sponsoring-activiteiten leveren nog eens dertig miljoen gulden op, terwijl aan de verkoop van sub-licenties, onder meer aan de NOS, nog eens dertig miljoen kan worden verdiend. De totale inkomsten bedragen dan circa 150 miljoen gulden. Dat betekent dat er naar schatting nog honderd miljoen gulden aan inkomsten nodig is voor het tv-station om kostendekkend te kunnen opereren. Dat bedrag moet van de kijkers komen.

'Komt dat niet, dan heeft de zender een probleem, want de hoeveelheid reclamegeld die je met een sportzender kunt binnenhalen, is beperkt', meent W. van Opstal, directeur van het media-adviesbureau van FHV/BBDO. 'Naar voetbal kijken toch vooral mannen. Die doelgroep trekt adverteerders voor auto's, bier en wat zakelijke produkten, zoals verzekeringen en banken. Maar acht van de tien commercials zijn op de platte huisvrouw gericht. Die trek je niet met voetbal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden