HEMA ziet winst bijna halveren

AMSTERDAM - Zelfs HEMA, volgens onderzoeken het meest onmisbare merk van Nederland, lijdt onder de crisis. De onderneming lijkt een blok aan het been voor de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital.


Mensen geven bij HEMA minder uit aan kleding en voor het eigen huis, ze kopen vaker via internet en marges staan onder druk. De omzet groeide in 2012 weliswaar minimaal tot 1,15 miljard euro, maar de winst was met 6,4 miljoen euro bijna de helft lager dan vorig jaar. Uit de jaarcijfers die het bedrijf woensdag presenteerde blijkt ook dat de omzet per winkel met bijna 5 procent afnam. Het totaalcijfer verhult dit omdat de keten vorig jaar 37 nieuwe vestigingen opende.


Directievoorzitter Ronald van Zetten, die zelf ooit als vakkenvuller bij HEMA begon, houdt de moed erin. Hij is 'tevreden' en vindt dat de onderneming het 'ondanks een economisch moeilijk jaar goed heeft gedaan'.


Daar heeft hij in zekere zin gelijk in, zegt retaildeskundige Ton Bos. 'Het operationeel resultaat, de bedrijfsopbrengst voordat de belastingen en rentelasten zijn afgedragen, is met 12,3 procent nog steeds goed.'


Toch denkt Bos dat Lion Capital, het private-equityfonds dat HEMA in 2007 overnam, behoorlijk met het oer-Hollandse bedrijf in de maag zit. Zoals durfinvesteerders meestal doen, overlaadde Lion HEMA bij de overname met schulden. De totale schuldenberg bedraag ruim een keer de jaaromzet. Door de hoge rentekosten blijft de winst laag, de eerste jaren zelfs negatief en hoeft het bedrijf amper belasting te betalen. Omdat het grootste gedeelte van de rente niet wordt uitbetaald aan Lion, lopen de schulden steeds verder op.


Intussen investeerde Lion vele miljoenen om van HEMA een grotere internationale keten te maken. In België zijn er inmiddels zo'n tachtig winkels en ook in Frankrijk, Luxemburg en Duitsland verkoopt de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij haar waar. Zo'n internationaal merk hoopte Lion met mooie winst te verkopen.


'In 2010 probeerden ze HEMA al bij Ahold door de strot te duwen, maar die wilde de vraagprijs niet betalen en het zal heel moeilijk worden om die in de nabije toekomst wel te krijgen', zegt Bos. De concurrentie is in die tijd namelijk flink toegenomen. Albert Heijn verkoopt in de winkels en via Bol.com zelf steeds meer 'non-food'. Intussen betreden nieuwkomers zoals Primark en Marks & Spencer de Nederlandse markt. Deze grotere merken kunnen hun producten in Azië nog goedkoper inkopen en hebben minder duur personeel dan HEMA.


Marks & Spencer, de grote Britse keten, zou volgens Bos HEMA nog weleens kunnen overnemen. 'Maar voor veel minder geld dan Lion er tot nu toe in gestoken heeft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden