HEMA verandert van gedaante

HEMA's in de grote steden ondergaan een gedaanteverandering. Alle filialen die er na 2006 gebouwd zijn, krijgen een nieuwe inrichting, met daarin een zogeheten minimarkt: een supermarkt waar de consument de dagelijkse boodschappen kan doen. Ook komt het zelfbedieningsrestaurant terug.

AMSTERDAM - De kosten voor de koerswijziging liggen rond de 80 miljoen euro. Twee jaar geleden werden bij wijze van proef al zeven filialen van HEMA uitgerust met zo'n minimarkt. In winkels in onder meer Nijmegen, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht kunnen consumenten dezelfde producten kopen als in de reguliere supermarkt.

In navolging daarvan krijgen nu alle grote filialen zo'n minimarkt. Daarmee hoopt HEMA de vorig jaar behaalde winst van 11 miljoen euro te vergroten. Na de overname door investeringsmaatschappij Lion Capital in 2007 schreef de winkelketen tot en met 2010 louter rode cijfers.

Joop Holla van onderzoeksbureau GFK denkt dat HEMA met de minimarkten slim inspeelt op de markt. 'De consument bezuinigt op van alles, maar niet op eten en drinken', verwijst hij naar de stijgende omzetten bij supermarkten. 'Voor de kleine boodschappen is de minimarkt een prima mogelijkheid, zeker omdat HEMA vaak in stadscentra zit. Daar verdwijnen meer en meer speciaalzaken als bakkers, groenteboeren en kruideniers. Dan is dit een sterk alternatief.'

Naast de vernieuwingen komt ook het zelfbedieningsrestaurant terug bij HEMA. De meeste grote filialen hadden tot in de jaren negentig nog hun eigen 'tea room', waar warme maaltijden genuttigd konden worden. Met de herinrichting komt het restaurant weer terug onder de naam HEMA Horeca.

De veranderingen gaan ten koste van de verkoopruimte. HEMA past het assortiment daarop aan. Woordvoerder Judy op het Veld: 'De basiskleding voor mannen blijft, maar het moderne gaat eruit. Dat is voor ons niet rendabel. Vrouwen- en kinderkleding blijven.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden