Nieuws

Hema trekt zich verder terug: ook Spaanse filialen sluiten

Winkelketen Hema vertrekt uit Spanje. Eerder sloten al filialen in het Verenigd Koninkrijk en de warenhuisketen overweegt zich ook terug te trekken uit de andere landen.

 Spaanse Hema in Barcelona vlak bij de Ramblas en Plaza de Catalunya. Beeld Rias Immink / HH
Spaanse Hema in Barcelona vlak bij de Ramblas en Plaza de Catalunya.Beeld Rias Immink / HH

Het is een fijn toevluchtsoord voor toeristen of expats met heimwee: in Barcelona en Madrid kun je terecht voor een tompouce, broodje rookworst of Jip en Janneke-champagne. Maar bij de lokale Spaanse bevolking sloeg Hema nooit genoeg aan om echt voet aan de Spaanse grond te krijgen. Daar kwam ook geen verandering in nadat de keten twee jaar geleden probeerde om Spaanse en andere internationale vestigingen een hippere uitstraling te geven door de merknaam te veranderen in ‘Hema Amsterdam’.

Vanaf volgend jaar sluiten de zes Spaanse winkels, zo maakte Hema donderdag bekend. ‘Het is natuurlijk jammer om tot de conclusie te moeten komen dat we in Spanje geen leidende marktpositie hebben kunnen opbouwen’, zegt ceo Saskia Egas Reparaz in een persbericht.

De-internationalisering

Het Spaanse vertrek past bij de nieuwe koers die Hema onder Egas Reparaz heeft ingeslagen. Sinds de nieuwe eigenaar, Jumbo-voorman Frits van Eerd, haar in januari naar voren schoof als ceo, is de internationale expansiedrang voorbij. Hema wil zich focussen op de landen waar de keten veel omzet haalt: de Benelux en Frankrijk. Deze zomer sloten zes Britse filialen van Hema en nu wordt overwogen winkels in Duitsland, Oostenrijk, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten te sluiten.

De terugtrekking uit Spanje komt voor retailexpert Rupert Parker Brady niet als een verrassing. Met maar zes filialen is de Spaanse markt vooral logistiek niet langer rendabel, bovendien is er veel concurrentie van Spaanse warenhuizen.

‘Het is een kwestie van tijd voordat Hema zich ook uit Oostenrijk en Duitsland terugtrekt’, zegt Parker Brady. ‘Die markten zijn niet langer Hema’s core business. Mogelijk houdt Hema alleen nog een paar Duitse filialen open die logistiek op een handige plek zitten, in het grensgebied.’

Duitsland was na België het tweede buitenlandse land waar Hema vestigingen opende, maar volgens Parker Brady was de Duitse strategie niet heel doordacht. ‘Ze openden vooral winkels in de grensstreek, in plaats van in de grote West-Duitse steden. Terwijl daar veel consumenten zitten, daar zit de vraag. De afgelopen jaren heeft Hema dat geprobeerd te herstellen, maar dat heeft nog geen succes gebracht.’ Momenteel heeft Hema nog achttien Duitse winkels.

Frans succesverhaal

Toch is de internationalisering die Hema meer dan twintig jaar geleden inzette volgens Parker Brady niet mislukt. Hij wijst op België en Frankrijk. Met bijna zeventig filialen kan de Franse tour een flink succes worden genoemd. ‘Daar is geen sprake geweest van overhaaste besluiten, zoals in Duitsland. Op de Franse markt is Hema onderscheidend en kan het aantrekkelijke prijzen bieden’, zegt Parker Brady. ‘Dat vindt de Franse consument wel degelijk belangrijk, in tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt.’

Hema is in Frankrijk vooral een non-food-warenhuis, de voedselafdeling die de Nederlandse filialen kennen ontbreekt er vaak. In 2019 ging Hema een samenwerking aan met supermarktketen Franprix, die achthonderd supermarkten heeft in Frankrijk. In de schappen van de Franse supermarkten liggen daarom steeds vaker Hema-producten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden