Nieuws Samenwerking winkels

Hema en Albert Heijn samen in één winkel

Hema en Albert Heijn gaan nog dit jaar samenhokken in twee proefwinkels, waar klanten zowel voor de rookworst en rompertjes van de Hema terechtkunnen als voor de AH-boodschappen. De pilotwinkels komen in twee nog nader bekend te maken ‘stedelijke’ filialen van de Hema, en zullen over ‘een volledig assortiment vers en houdbare producten’ beschikken.

Een pak Perla-koffie van de Albert Heijn en een Jip en Janneke-mok van de Hema.

Meer informatie hebben Hema en Albert Heijn vooralsnog niet bekend gemaakt in het gezamenlijke persbericht dat ze dinsdag de wereld in stuurden. De proef past volgens Hema in de eigen ambitie ‘om te groeien door onder andere het aangaan van strategische partnerschappen, zowel in het buitenland als in Nederland’. De pilot met Albert Heijn is hiertoe ‘een belangrijke en eerste stap’.

Albert Heijn probeert zich om te toveren tot ‘gemakswinkel’, met onder meer luxe kant- en klaarmaaltijden voor de gehaaste klant. ‘Twee geliefde Nederlandse merken die op één locatie gaan samenwerken en beiden zo dichterbij hun klanten komen te staan’, legt Albert Heijn-ceo Marit van Egmond de motivatie uit waarom het Zaanse bedrijf bij de Hema intrekt. ‘De tijd van klanten wordt schaarser en gemak wordt steeds belangrijker.’

Retaildeskundige Cor Molenaar is enthousiast over de combiwinkels. ‘De detailhandel verkeert dankzij de interneteconomie in een overgangsfase naar een wereld waarin de klant veel dominanter is dan voorheen. Niet de winkel, maar de klant bepaalt tegenwoordig. Gezien die transformatie, waarin alles ter discussie staat, is het logisch dat winkels naar nieuwe constructies zoeken om nog beter op de klant in te kunnen spelen.’

Schulden

Zowel Hema als Albert Heijn staan de laatste tijd onder druk, constateert Molenaar. Het eind vorig jaar door investeerder Marcel Boekhoorn overgenomen Hema kampt al jaren met verliezen en flinke schulden, terwijl Albert Heijn flinke concurrentie heeft van met name Jumbo. Een samenwerking tussen het vooral op non-food gerichte Hema en het vooral op food gerichte Albert Heijn biedt een hoop synergievoordelen, denkt Molenaar. ‘Er gaat bijvoorbeeld het gerucht dat Hema zijn bakkerij gaat verkopen om de schuldenpositie te verbeteren. Door met de Albert Heijn samen te werken kun je allerlei krachten bundelen, bij voorbeeld de bakkerij.’

Voor de Albert Heijn is het intrekken bij de Hema een interessante herhaling van de geschiedenis, zegt Molenaar. In de jaren zestig en zeventig verruilde Albert Heijn de slecht bereikbare winkelstraten voor de buitengebieden en woonwijken waar klanten makkelijker konden parkeren. Supermarkten als De Gruyter en Simon de Wit bleven de winkelstraten trouw, maar gingen al snel ten onder. Nu keert Albert Heijn voorzichtig weer terug in winkelstraten door samen te hokken met Hema, merkt Molenaar op.

Is het samenhokken een voorbode van een fusie? Molenaar denkt niet dat het snel tot een Albert Hema of Hema Heijn zal komen. ‘Ik denk dat je altijd een zelfstandige Albert Heijn en Hema zult houden, maar dat ze wel meer naar elkaar toe zullen kruipen: in de woongebieden meer Albert Heijns met ook Hema-producten, en in de winkelstraten meer Hema’s met ook Albert Heijn-boodschappen.’

Hema heeft sinds oktober vorig jaar een nieuwe topman: Marcel Boekhoorn. Wie is deze extreem succesvolle ondernemer? 

De Hema heeft winkels in Frankrijk, België, Duitsland, Spanje, Groot-Brittanië en... Dubai. Waarom is de Hema zo succesvol in het buitenland?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.