NIEUWSHema

Hema-directeur haalt woedend uit naar AH-directie vanwege korting op badmatten en handdoeken

Terwijl de Hema’s, Blokkers en Actions verplicht hun deuren gesloten houden, geeft supermarkt Albert Heijn die ketens een trap na door handdoeken in de aanbieding te doen. Dat, althans, is het verwijt van Hema-directeur Tjeerd Jegen.

Een Hema-filiaal in Utrecht. De winkelketen moet voorlopig haar deuren gesloten houden. Beeld EPA
Een Hema-filiaal in Utrecht. De winkelketen moet voorlopig haar deuren gesloten houden.Beeld EPA

Hij haalde zondag ongekend fel en persoonlijk uit naar de directeur van Albert Heijn en naar de Europese en mondiale leiding van moederbedrijf Ahold Delhaize.

‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit midden in een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien’, schreef Jegen op de netwerksite LinkedIn, waarbij hij de drie AH-topmensen aansprak. ‘Dank voor jullie steun: Marit van Egmond, Wouter Kolk, Frans Muller!’

Steen des aanstoots voor deze zeldzaam publieke directeurenruzie: Walra badmatten en badhanddoeken, 1 + 1 gratis, aangekondigd in de AH-bonusfolder voor de week van 4 tot en met 10 januari.

Tijdens de huidige lockdown, die tot zeker 8 februari duurt, mogen alleen winkels openen waarvan het assortiment voor minstens 70 procent uit essentiële producten bestaat. Maar die winkels mogen wel het hele assortiment aanbieden. Dat betekent dat Albert Heijn naar hartenlust zowel rijst en pindakaas als pannen en handdoeken mag blijven verkopen.

En verdomd als het niet waar is, denkt Jegen: in plaats van tevreden te zijn met hun enorme winsten als gevolg van de gesloten horeca en het massale thuisblijven en thuis koken, stapt de supermarkt ineens in de handdoeken; Hema-terrein bij uitstek.

De markt afromen, heet dat in het verwijt van Jegen: nog even half Nederland van handdoeken en badmatten voorzien, zodat Hema en Blokker daarvan nauwelijks wat zullen verkopen als ze weer open mogen. Onsolidair, in een tijd waarin zowel kleine ondernemers als grote ondernemingen worstelen voor hun voortbestaan.

Tweede natuur

Albert Heijn ziet dat anders. ‘De folder was al gedrukt toen de lockdown inging’, zegt een woordvoerder. ‘We verkopen alleen regulier non-foodassortiment (dus geen nieuw assortiment) en zijn terughoudend in communicatie hierover richting klanten.’

Een van de drie aangesproken Albert Heijn-directeuren heeft de boze Jegen van Hema gebeld om de kou uit de lucht te halen, meldt een woordvoerder van Hema. Met enig succes, afgaand op de verzoenende toon van deze zegsvrouw. ‘In de retail concurreer je nu eenmaal sterk met elkaar, dat is tweede natuur. Dus het is de vraag of het kwaadwil was van Albert Heijn. Ze hebben gezegd dat ze hier beter op gaan letten.’

Het is een ongebruikelijke tijd, wil de woordvoerder maar zeggen, en het helpt als we ook in de detailhandel een beetje rekening met elkaar houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden