Helpt een kleurenbril tegen dyslexie?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Deze week: een kleurenbril helpt tegen dyslexie.

Een jongen met dylexie achter een computer. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Een jongen met dylexie achter een computer.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

'Ze had een verbetering van 80 procent!' 'Bij positief advies 99 procent zekerheid dat de problemen verdwijnen.' 'Xlens kan 60 procent van de mensen met dyslexie helpen.' Dat zijn heel wat beloftes in procenten. Ze komen van het bedrijf Xlens, dat afgelopen week in deze en andere kranten paginagrote advertenties plaatste voor hun kleurenbril. Die gaat klaarblijkelijk dyslexie tegen bij kinderen.

Staan die getallen daar voor de show of werkt de kleurenbril van Xlens echt? Een belangrijke vraag, want de brillen zijn niet bepaald gratis: inclusief voormeting beginnen ze vanaf 600 euro per stuk.

Toch bestaat er helemaal geen bewijs dat ze werken, concludeerde Stichting Skepsis vorig jaar al na een uitgebreide zoektocht. Dyslexie is immers een leerprobleem en niet een kijkprobleem. Op de website van Xlens staan wel wat studies, maar die gaan nauwelijks over dyslexie. Zo wordt er gepronkt met een Antwerpse neuroloog die bij welgeteld één proefpersoon de bril opzette en iets met hersengolven heeft gemeten.

Niet beter lezen

Uit een overzichtsstudie van de American Academy of Pediatrics blijkt dat kinderen niet beter gaan lezen met een kleurenfilterbril op.

De emeritus hoogleraar orthopedagogiek Aryan van der Leij omschreef de Xlens dan ook als 'brandhout' in zijn nieuwe boek Dit is dyslexie. Nadat het bedrijf zich hierover bij hem had beklaagd, stelde Van der Leij voor om een gedegen en onafhankelijk onderzoek naar de bril uit te voeren. Daar wil Xlens nu voorzichtig aan meewerken, vertelt hij ons.

Dat er misschien een onderzoek komt is mooi, al is het wel opvallend dat een jarenlang gebrek daaraan Xlens er niet van weerhield om met wetenschap te koop te lopen. Of dat wel mag, beoordeelt de Reclame Code Commissie binnenkort; die besteedde er afgelopen week een zitting aan.

null Beeld
Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden