Helmplicht bij supersnelle elektrische fiets

Minister Melanie Schultz heeft zich niet populair gemaakt bij leveranciers van de elektrische hogesnelheidsfiets, die snelheden tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Gebruikers van dit model moeten vanaf 2017 een motorhelm dragen, zo besloot dinsdag haar ministerie. Veel te zwaar, zeggen boze leveranciers.

De speed pedelec, een sportieve elektrische fiets die 45 km per uur haalt, wordt steeds populairder. Foto anp

In tegenstelling tot een snorfiets vergt een elektrische hogesnelheidsfiets trapkracht. 'Belachelijk' besluit dus, volgens Odette Oostindiën van leverancier QicQ. 'Je bent in beweging. Een motorfietshelm ventileert niet goed. Geen gebruiker zal deze nieuwe regel nuttig vinden.'

Jelle Visser van leverancier Riese & Müller vreest ook dat de motorhelmplicht dit type elektrische fiets onaantrekkelijk maakt voor consumenten. Zorgelijk, vindt hij. Volgens Visser wordt de fiets voornamelijk gebruikt voor woon- en werkverkeer. 'Zij halen duizenden auto's van de weg. Een helmplicht staat deze ontwikkeling in de weg.'

Foto anp

Motorhelm

Innovatie mogelijk maken, maar op een veilige manier. Dat was de afweging, zegt een woordvoerder van het ministerie. Hij voorziet geen problemen door het besluit. 'Er is al een aangepaste helm in ontwikkeling die waarschijnlijk deze zomer op de markt komt. Weegt ongeveer 800 gram en is beter geventileerd.'

'Eerst maar eens zien', laat een woordvoerder van de Fietsersbond weten. Hij vindt het verstandig om een helm te dragen bij snelheden boven de 25 kilometer per uur, maar vraagt zich af waarom een gewone fietshelm niet voldoende is. 'Fietsers gaan echt geen motorhelm dragen. Dit gaat niet werken.'

Meer over