Helmond vervangt bus door taxi in onrendabele uren

Wie in Helmond 's avonds of op zondag bij de bushalte staat, kan heel lang wachten. Want in de daluren blijven alle stadsbussen voortaan in de garage....

Van onze verslaggever Peter de Graaf

'Perfekt Personenvervoer' heet het nieuwe systeem van openbaar vervoer in de uren die voor de gewone busdienst niet rendabel zijn. Minstens een uur van tevoren moet de Helmonder bij taxibedrijf Combinet een ritje aanvragen. Aan de chauffeur betaalt hij vijf gulden, ongeacht de lengte en duur van de stadstaxirit, die hij (meestal) deelt met anderen.

'Het is een heel klantvriendelijk systeem', vindt Helmonds wethouder van Verkeer M. Jonkers. 'De reiziger hoeft niet meer in de regen bij de bushalte te staan wachten. En het is ook veilig, vooral in de donkere winterperiode. Want de klant wordt thuis opgehaald en op de plek van bestemming afgezet.'

Beltaxi's zijn in plattelandsgebieden geen onbekend fenomeen. Maar Helmond (80 duizend inwoners) is vermoedelijk de eerste stad waar de bus als openbaarvervoermiddel wordt vervangen door de taxi.

Dat geldt in ieder geval voor de avonduren, zaterdag na 17 uur en de hele zondag. Maar ook op een doordeweekse dag mag de reiziger Combinet bellen en heeft hij dus de keuze uit twee vervoermogelijkheden.

Wethouder Jonkers geeft toe dat de deeltaxi als alternatief openbaar vervoer uit nood is geboren. Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, vond de verliezen op de Helmondse stadsbussen niet langer acceptabel. Vooral 's avonds rijdt een bus soms maar voor één of twee passagiers.

Daarom was ook het SRE snel gewonnen voor het Perfekt Personenvervoer. Het regionaal overheidslichaam legt op elke rit 7,50 gulden bij. Maar ondanks die subsidie is het SRE toch goedkoper uit dan dat het de onrendabele busdiensten in stand houdt.

Afgelopen weekeinde voerde Helmond de nieuwe, experimentele vorm van openbaar vervoer met veel tamtam in. Maar het begin was minder perfect dan de naam doet vermoeden. Menige taxi arriveerde pas na een uur of nog later bij de klant. 'Een storing in het computersysteem', verontschuldigt bedrijfsleider P. Smit van Combinet in Eindhoven zich. 'Maar vanaf maandagmiddag liggen onze taxi's vijf minuten voor op schema.'

Combinet, dat ook gespecialiseerd vervoer van gehandicapten en ouderen verzorgt, werkt voor de Helmondse stadstaxidienst met 170 nieuwe chauffeurs, vijftig nieuwe auto's en 22 nieuwe computers

Smit wijt de kinderziektes aan de korte voorbereidingstijd. Ook wethouder Jonkers had 'liever een flitsender start gezien'. Maar Combinet, dat vandaag tekst en uitleg zal geven aan het gemeentebestuur, is nu zover dat iedereen in Helmond op tijd zijn auto krijgt.

Gewone taxibedrijven in Helmond zijn niet blij met het Perfekt Personenvervoer. Taxibedrijf Spierings heeft al zijn beklag gedaan bij de Kamer van Koophandel over de oneerlijke concurrentie. Zowel Combinet als de gemeente wuift die kritiek echter luchtigjes weg. Zij onderstrepen dat Perfekt Personenvervoer vooral een systeem van openbaar vervoer is, geen gewone taxidienst.

Smit: 'Wij moeten ruim van tevoren worden gebeld en de klant moet echt klaarstaan als we voorrijden, anders komen de andere passagiers te laat.' Wethouder Jonkers meent dat de lokale taxiondernemers hun kans hebben gehad bij de openbare aanbesteding: 'Dit is gewoon een verandering in de vervoersmarkt, waarop een taxibedrijf zich maar moet instellen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden