Hello Dandy

De trends in de mannenmode voor volgende winter waren afgelopen week te zien op de catwalks in Parijs. Opdat u vast kunt oefenen: het wordt minder klassiek, minder formeel en meer dandyachtig.V selecteerde de beste ontwerpen.

Ruim

Raf Simons

Raf Simons, de creatieve baas van de vrouwenmode van Dior, werkt ook nog steeds onder eigen naam aan zijn mannencollecties. Hoe hij dat financiert? Door samen te werken.


Op de catwalk die Simons woensdagavond in de buurt van Bastille had opgetrokken, verschenen rugzakken die hij voor Eastpak heeft gemaakt en schoenen die hij voor Adidas ontwierp. Volgens Adidas zijn de kleurrijke sneakers van Simons bedoeld voor 'sportactiviteiten in de buitenlucht', maar tijdens de show werden ze gedragen onder ruimvallende broeken.


Met die broeken neemt Simons afstand van het smalle silhouet dat op dit moment zo populair is in de mannenmode. En als Simons afstand neemt, gaan meer ontwerpers dat doen. De Belg, geschoold als industrieel vormgever en via een stage bij ontwerper Walter Van Beirendonck in de mode terechtgekomen, geldt als een vernieuwer. Toen hij in 1995 met zijn mannenlijn begon, was hij de eerste die jeugdige modellen in smal gesneden broeken de catwalk op stuurde. Dit keer liet hij een op dandy's geïnspireerd modebeeld zien. Met moderne knielange jassen, felle kleuraccenten en ruime broeken. Let op de extra lange mouwen. Bij alle modellen kwamen de manchetten tot ver over de pols. Een stylingtruc die vast door anderen wordt overgenomen.


Bezield

Lanvin

Het is duidelijk dat de Nederlandse ontwerper Lucas Ossendrijver, zeven jaar na zijn debuut, op zijn plek zit bij Lanvin. Vlak voor de show van het Franse modemerk werpt hij vanuit de coulissen een ontspannen blik op de zaal. Om te kijken of iedereen die ertoe doet aanwezig was? Natuurlijk hadden de belangrijkste journalisten en inkopers zich zondagochtend verzameld. Een show van Ossendrijver geldt als een van de hoogtepunten van het mannenmodeseizoen. Het lukt de ontwerper uit Amersfoort, opgeleid aan ArtEZ in Arnhem en klasgenoot van Viktor & Rolf, telkens weer om met zijn mannenlijn te verrassen.


Hij maakt geen spektakelstukken; Ossendrijvers ontwerpen leiden tot kleren met een ziel, die er niet te perfect uitzien en lekker dragen. En ze voelen als pure luxe, omdat ze gemaakt zijn van de beste materialen en volgens de nieuwste technieken. Kortom: kleren die mannen hebberig maken.


De eigenzinnige manier van kleden die veel ontwerpers promootten, was ook bij Lanvin te zien. Dat begon met een paar gympen met felgekleurde accenten onder een nette broek. Een nauwsluitende groene trui over een zwarte coltrui. Smalle dassen in de broek. Een transparant overhemd met losjes opgerolde mouwen. Een oversized jas met afgeronde schouders. Een roze leren colbert met naar buiten gekeerde naden. Lucas Ossendrijver maakt kleding die niet direct aan een trend hangt en gerust een paar seizoenen meegaat - en dat is heel modern.


Volwassen

Givenchy

De Italiaan Riccardo Tisci, hoofdontwerper van Givenchy, maakte naam met T-shirts en sweaters met opvallende prints, zoals koppen van rottweilers. Dat kun je een trucje noemen, maar die ontwerpen hebben hem wel populair gemaakt bij een groot publiek. Bovendien is Givenchy onder leiding van Tisci uitgegroeid tot een van de succesnummers van moedermaatschappij LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy).


Dit keer liet Tisci heel nette kleren zien. Dat is opvallend, want de algemene tendens is juist minder formeel. Bij Dries Van Noten, Raf Simons en Lanvin voeren klassieke pakken allang niet meer de boventoon.


Tisci showde wel sweaters, maar dan van kasjmier in plaats van jersey. Prints kwamen ook voorbij, maar dan uitgevoerd in zwart-wit, en dus subtieler. Sportinvloeden, nog zo'n typisch Tisci-accent, waren er ook. In de vorm van baseballjacks die met grove steken in elkaar waren gezet.


Maar het waren vooral onberispelijk geklede mannen op de catwalk. Mannen in jasjes zonder revers en slank gesneden broeken. Het leek wel alsof Tisci een meer volwassen publiek wilde aanspreken - mannen met voldoende geld voor dure kleding hebben vaak een conservatieve smaak. De hele collectie was, net als die van Viktor & Rolf, opgebouwd uit zwart, wit en grijstinten. Lekker veilig. Met zijn ingetogen ontwerpen borduurt Tisci voort op zijn laatste vrouwenmodecollectie, die lovend werd ontvangen.


Absurdistisch

Viktor & Rolf

Viktor Horsting en Rolf Snoeren weten hoe je de dandy die niet vies is van glimmende stoffen en opzichtige ontwerpen, moet kleden. Ze bedienen een heel ander type man dan Dries Van Noten, Raf Simons en Lucas Ossendrijver (van Lanvin): het kijk-mij-eens-type. Maar dan nog is de mannenmode van Viktor & Rolf minder excentriek dan hun vrouwenmode. Daarin maken ze vaak grote statements die ten koste gaan van de draagbaarheid van hun ontwerpen. Met de mannenmode blijven ze dichter bij zichzelf - ze dragen bijna altijd kleding van eigen signatuur.


Hun collectie is gebaseerd op de klassieke mannengarderobe. Veel slank gesneden pakken, driekwartjassen, een spijkerbroek, een overhemd, een V-hals trui.


Typisch Viktor & Rolf zijn de gimmicks. Een print van uitvergrote sneakers op een overhemd. Een illustratie van brillen op een zwarte spijkerbroek. Dansende zwarte letters op een wit overhemd. De prints zijn het werk van grafisch ontwerper Pieter Janssen, Piet Parra, een bekende naam in de Amsterdamse hipsterscene, maker van honderden flyers, affiches, platenhoezen en boekomslagen. Eerder werkte hij in opdracht van grote bedrijven als Nike, Heineken, Converse en Ben & Jerry's. Dit was de eerste keer dat hij meewerkte aan een catwalkcollectie. Zijn stijl is een beetje absurdistisch, speels en ironisch. Net als het werk van Viktor & Rolf.


Nonchalant

Dries Van Noten

De broeken van Dries Van Noten, ook een Belg, vielen net zo ruim als die van Raf Simons. En ook bij Van Noten was de dandy zichtbaar aanwezig. Maar het was een ander soort dandy; een man die veel binnen zit en snel wat kleren bij elkaar raapt als hij naar buiten moet. Denk aan een intellectueel die zich met een zekere nonchalance kleedt. Zo iemand die zich niet bewust is van wat wel en niet hoort op modegebied, en die gerust de straat op gaat in een pyjamajasje en een losse leren broek. Of die een kaftanachtige top met franjes over zijn overhemd aantrekt. Aan de voeten dikke, gebreide sokken in Birkenstockachtige sandalen.


Als het niet om goedzittende designerkleding ging, zou het er sjofel uit zien. Maar voor dat laatste is Van Noten, al sinds 1985 actief als mannenmodeontwerper, te veel een vakman. De collectie gaf hetzelfde nonchalante en relaxte gevoel als de vrouwencollectie voor aankomend voorjaar. En voor zijn mannenmode geldt hetzelfde als voor zijn vrouwenmode: iedereen in de mode wil het hebben, want het is draagbaar. Wie zijn ontwerpen draagt, mag niet het gevoel hebben verkleed te zijn, vindt Van Noten. Veel jonge ontwerpers zien zijn manier van werken als een voorbeeld. De Belg heeft nooit voor het grote geld gekozen. Hij is nog steeds onafhankelijk van de concerns die tegenwoordig de macht hebben in de mode. En 95 procent van zijn omzet komt uit de verkoop van kleding en niet, zoals bij veel van zijn collega's, uit de verkoop van parfums en accessoires.


SNEAKER ONDER JE PAK


HET FORMELE VAN DE AFGELOPEN SEIZOENEN IS ER EEN BEETJE AF. IN DE MANNENMODE IS STEEDS MEER RUIMTE VOOR FANTASIE EN EEN EIGENZINNIGE BENADERING. DE HANG NAAR KLASSIEKE EN CONVENTIONELE KLEDING, ZOALS PAKKEN, WORDT STEEVAST IN VERBAND GEBRACHT MET DE CRISIS. MAAR DAT ER NU MEER RUIMTE IS VOOR CREATIVITEIT, HEEFT NET ZO GOED MET DE CRISIS TE MAKEN. IMMERS, NIKS ZO GOED VOOR DE CREATIVITEIT ALS GELDGEBREK. KAN BEST, SNEAKERS ONDER EEN NETTE BROEK. STERKER NOG, ZO'N SPORTIEF ACCENT IS HELEMAAL VAN NU.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden