Helikopter?

Investeerders willen in Nederland een netwerk aanleggen van landingsplaatsen voor helikopters. Haalbaar?..

Gijs Zandbergen

Ton Prince van Prince Helicopters in Zierikzee: 'Ze moesten de literatuur er eens op naslaan. Dan kunnen ze lezen dat er al in 1948 dergelijke plannen in Amerika werden gemaakt. Dat is allemaal niks geworden. In de jaren zeventig had Sabena een helikopterlijn van Rotterdam-Blaak naar Antwerpen en Brussel . Daar zijn ze na anderhalf jaar mee gestopt, omdat er geen hond meevloog.

Harry van Bommel, Tweede Kamerlid voor de SP: 'Overal waar de overheid tekortschiet, kiezen vermogende Nederlanders hun eigen weg. Nu is de mobiliteit aan de beurt. En dat terwijl het rijksbeleid er juist op is gericht het binnenlandse vliegverkeer terug te dringen. De Kamer moet paal en perk stellen aan het helikopterinitiatief, ook al staat het nog in de kinderschoenen.'

Mark van Tol van de ANWB: 'Een tweedeling in de mobiliteit hebben we ook al zonder helikopter. Voor de weggebruiker met chauffeur loopt de werktijd in de file gewoon door. Die gaat laptoppen en stukken lezen. Weggebruikers zonder chauffeur moeten suf voor zich uit staren.'

Ton Prince: ''s Winters is het in de spits meestal donker. Dan mag een helikopter niet vliegen. En dan heb ik het nog niet eens over de prijs. Voor een enkeltje Rotterdam-Amsterdam zit je zo aan de twaalfhonderd gulden. Bovendien zou ik niet weten waar ik moest landen. In elk geval niet binnen de bebouwde kom. Dus er moet een taxi aan te pas komen.

Die staat dan in de file, die eerder met de helikopter is ontweken.'

Wim de Groot van Schreiner bv.: 'De mensen praten wel gemakkelijk, maar op Schiphol bijvoorbeeld zitten ze niet op een helikopter te wachten. Daar zien ze liever een kist met 500 passagiers landen dan een helikopter met één passagier. Logisch, want voor elke landing moeten ze een streepje op de balk zetten.'

Hennie van der Most, zakenman: 'Als ik naar een beurs moet, ga ik met de helikopter naar Keulen. Daar kan ik op het dak van het beursgebouw landen. De heli is een uitkomst, alleen doen de meeste gemeenten nog moeilijk.'

Ton Prince: 'Onlangs was er een man die een auto had ontworpen die met een paar handgrepen in een helikopter verandert. Heel futuristisch, maar in de praktijk wordt zo'n ding niet goedgekeurd, omdat het veel te onveilig is of te zwaar wordt met al die rotorsystemen die op elkaar moeten worden afgestemd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden