Helen Mirren aus Holland en Vlaand'rens eigen Norman Mailer

Cécile Narinx en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd maar gratis stijladvies aan bekende mensen. Deze week Ariane Schluter en Hugo Claus.

Beeld Theo Smit/ANP

Cécile Narinx, hoofdredactrice Harper's Bazaar:

Herinneren we ons de outfit van minister Hennis-Plasschaert van een paar weken geleden? Die zwartwitte toestand waarin kant en doorkijkstoffen, naden en hemdsbandjes elkaar probeerden de loef af te steken? Houd die even in het achterhoofd en kijk dan naar de foto van actrice Ariane Schluter - nu te zien in het toneelstuk Vrijdag van Hugo Claus, vandaar de Belgische buurman in deze rubriek.

Ook hier betreft het een kledingstuk waarin ivoorwit en zwart zijn gecombineerd, en ook hier zijn er delen opaak en delen doorzichtig. Toch kan een kind zien dat het hier wel goed is gegaan met doseren. Naden zijn alleen met een loep te onderscheiden en in plaats van brede zwarte schouderbanden zien we ragdunne spaghettibandjes doorschemeren. De jurk past als een handschoen en het gebrek aan zichtbare slip- en behalijnen verraadt dat hier het ondergoed met grote zorg is uitgekozen. Ook de lengte van de mouwen is een pluim waard: zo net tot de ellebogen ogen ze gekleed en elegant. Bravo ook voor het professionele kap- en opmaakwerk, het kleine zwarte tasje en de simpele juwelen. De zwarte pumps hadden wat bloter en sierlijker gekund, maar verder louter lof.

Geen botox in het verstandige voorhoofd, geen fillers in de fraaie lippen en een beeldschoon figuur: dit is de klasse van Helen Mirren met het karakter van Laura Dern, maar dan gewoon aus Holland.

Beeld Theo Smit

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire:

Sylvia Kristel had een zwak voor erudiete mannen, vertelde ze ooit in deze krant. Dan zat ze gebakken bij Hugo Claus, waarschijnlijk de gevierdste schrijver van de Lage Landen. Zijn toneelstuk Vrijdag ging 45 jaar geleden voor het eerst in première, met in de hoofdrol Kitty Courbois, aan wie hij ook nog even kennis had. Het Nationale Toneel voert Vrijdag nu opnieuw op, onder regie van Casper Vandeputte, een naam met historische betekenis omdat Claus, u weet dat, debuteerde als schilder in de Oostendse boekhandel van Henri Vandeputte. Maar dat was nog allemaal in de eerste helft van de vorige eeuw.

Dan nu waarom het hier gaat: het driedelig grijs geeft een klassiek vernis aan de ruwe bolster van Vlaand'rens eigen Norman Mailer (op wie hij nog leek ook, met dat geboetseerde hoofd en die brutale blik). Een das, al dan niet los gestropt, had het helemaal afgemaakt. De discrepantie in wijdte tussen overhemds- en jasmouw is een puntje van zorg - een dubbel manchet met glimmende knoop had dat kunnen voorkomen.

Ik heb een poosje op deze foto zitten mijmeren. Misschien omdat er iets onweerstaanbaar glamoureus kleeft aan het huwelijk tussen high en low culture, zoals dat ook gold voor Marilyn Monroe en Arthur Miller, Salman Rushdie en Padma Lakshmi. Maar wat hier natuurlijk van het beeld af spat, is dat zeldzame talent dat Sylvia Kristel bezat, en dat Claus in haar herkende: het talent om gelukkig te zijn.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden