Hele Amsterdamse cultuursector in New York voor 'verplicht snoepreisje'

Het is een primeur, dit initiatief van Kajsa Ollongren, de Amsterdamse loco-burgemeester en wethouder Cultuur en Economische zaken van D66. De gemeente Amsterdam stuurt zijn cultuursector naar het buitenland: om te beginnen New York.

Het MoMA in New York, cultureel hart van de stad. Beeld Getty Images

Zeker, directeur Mark Minkman van Paradiso heeft getwijfeld. Moest-ie wel mee gaan naar New York? Het Amsterdamse poppodium heeft al een goed netwerk in Amerika. En een evenknie van Paradiso - een popzaal met een duidelijk muzikaal profiel, waarvan Paradiso nog iets zou kunnen opsteken - kent New York niet. Minkman: 'Ik dacht, wat heb ik hier te zoeken?'

Toch staat hij woensdag in het New Yorkse CitizenM Hotel, samen met zo'n 120 directeuren en zakelijk leiders van 60 Amsterdamse kunstinstellingen. Ze nemen deel aan een culturele handelsmissie geleid door van Kajsa Ollongren, de Amsterdamse loco-burgemeester en wethouder Cultuur en Economische zaken (D66). Een primeur: niet eerder stuurde Amsterdam zijn cultuursector naar het buitenland. Handelmissies waren voorbehouden aan bedrijven.

De missie sluit aan bij Ollongrens cultuurbeleid, waarin ze van de Amsterdamse (gesubsidieerde) kunstsector verlangt internationaler te gaan opereren. 'Het is belangrijk dat kunstinstellingen zichtbaar zijn in het buitenland', vertelt ze in New York. 'En omgekeerd: dat Amsterdam internationaal talent aantrekt. Dat verhoogt het niveau van het culturele aanbod en verstevigt de positie van de Amsterdamse kunsten.'

Een aanzienlijk deel van de delegatie (zoals het Stedelijk Museum, het Van Gogh, de Stadsschouwburg of het Concertgebouw) beschikt al over een internationaal netwerk, erkent ze. Kijk naar de afspraken die in aanloop naar de missie zijn gemaakt: zo gaat Muziekgebouw aan 't IJ samenwerken met het Center for Contemporary Opera. Ollongren: 'Maar het voordeel van de missie is dat we als groep gaan, massa hebben en meer kunnen organiseren. En het grote veld onder de top kan mee profiteren.'

In de bar van CitizenM, met uitzicht op de wolkenkrabbers van Manhattan, ontmoeten alle delegatieleden elkaar voor het eerst. Onderwerp van gesprek: de kritiek van cultuurminister Bussemaker in Het Parool van die dag: ze is vóór internationale bezoeken, maar alleen als het wat oplevert. 'Niet omdat New York zo'n leuke stad is.'

Een snoepreisje is de missie niet (deelnemers betalen vrijwel alles zelf), voor sommigen voelt het zelfs eerder als een gedwongen keuze. Hoe kun je niet deelnemen aan een missie die je subsidieverstrekker heel belangrijk vindt? Maar de meesten zien kansen in New York.

Ook Mark Minkman van Paradiso. Hij belegt een bijeenkomst met Amerikaanse start-ups. De vraag: hoe kunnen nieuwe technologieën als apps, augmented reality en Soundcloud hem helpen zijn bezoekers nog beter te informeren over de programmering? 'Ik ben tevreden als ik met drie ideeën naar huis ga.'

Kajsa Ollongren. Beeld anp

Directeur Ann Demeester van het Frans Hals Museum in Haarlem is in New York om de notitie 'de Metropool Regio Amsterdam' te promoten. 'Vanuit Amerikaans perspectief is het logisch om de historische steden rondom de hoofdstad als één geheel te zien. Bovendien: waar Amsterdam worstelt met de influx van toeristen, hebben de kleinere steden daar baat bij', zegt Demeester. Daarnaast grijpt ze de missie aan om een tentoonstellingsidee te toetsen: Harlem Renaissance, over twee uiteenlopende culturele bloeiperioden. Die van Haarlem in de Gouden Eeuw en van de (toen) zwarte wijk Harlem begin vorige eeuw.

Wanneer de missie geslaagd is volgens Ollongren? 'Als het niet bij deze ene keer blijft. Als een cultuurmissie gemeengoed wordt. Naar New York. Maar ook: Tokio, Parijs, Berlijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.