Heldere man voor lastige klussen

De opvolger van NS-baas Meerstadt weet niet veel van treinen, maar wel het nodige van stroef lopende organisaties.

Hij sms't vanuit de badkamer en neemt tijdens de wintersport een skilift later om eerst een zakelijk telefoontje te kunnen plegen. 'Dat eis ik ook van mijn mensen op sleutelposities', zei Timo Huges twee jaar geleden in een interview.


Voor de toekomstige president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen komt werk voor het meisje, bekende hij al eerder. 'Als iemand me vraagt of ik op een zaterdag ergens een opening wil verzorgen, zeg ik blindelings ja. Mijn secretaresse vraagt me af en toe of ik thuis niet even moet controleren of het wel gelegen komt.'


Zijn voorganger als president-directeur van de NS, ir. A. Meerstadt, was afkomstig van een marketing- en reclamebureau. Hoewel de in Leeuwarden geboren Huges (48) geen ervaring heeft met treinen, stations of dienstregelingen, is hij vergeleken met de huidige topman van de NS bijna een oude rot in de transportsector.


Na zijn studie bedrijfskunde begon Huges als 27-jarige bij logistiek bedrijf Frans Maas Groep, waar hij veertien jaar werkte en eindigde als vicevoorzitter voor Zuid-Europese activiteiten.


In 2006 werd dat bedrijf overgenomen door het Deense transportbedrijf DSV, die het Nederlandse management op een zijspoor zette. Henk Benjamins, voorzitter van de Limburgse werkgeversvereniging LWV en bestuurder bij zowel Frans Maas als de bloemenveiling in Naaldwijk, wist Huges te interesseren voor het directeurschap van de veiling in Aalsmeer. Met een fusie van de twee coöperatieve veilinghuizen tot FloraHolland als doel.


Wat maakt Huges geschikt als directeur van de Spoorwegen? 'Dat hij helder en duidelijk is', vindt Benjamins, die hem regelmatig spreekt. 'Hij durft te kiezen en wat hij beet heeft, laat hij niet meer los'.


Zijn Limburgse beschermheer voorspelt een duidelijke keuze voor de nationale kerntaken van de NS, want zo zit Timo Huges volgens hem in elkaar. 'Heeft de NS nog belangen in Polen of andere verre landen? Ik voorspel dat die dan op de schop gaan.'


Bij de Nederlandse Spoorwegen staat Huges een bedrijfscultuur te wachten die sterk rivaliserend is ten opzichte van ProRail, met wie het bedrijf niettemin één dienst moet leveren aan de klant. Dat heeft hij eerder meegemaakt.


De fusie van de coöperatieve bloemenveilingen van Aalsmeer en Naaldwijk was volgens hem een zware klus vanwege sluimerend wantrouwen en rivaliteit.


'Iedere maandagochtend kijken wie een hoger marktaandeel had. En dat terwijl het primaire doel is dat je de beste prijs voor de kwekers realiseert.'


In het schrift waarin hij zijn ervaring van de eerste honderd dagen bijhield, was de klant een groot vraagteken. 'Het besef dat een veiling een dienstverlener is, ontbrak.' Zo is de veilingwereld op meerdere punten mogelijk een goede voorbereiding op de NS, waar na het Fyra-debacle voorlopig weinig publieke eer te behalen te halen zal zijn.


In Aalsmeer was dat weinig anders: 'Je krijgt weinig complimenten op deze plek', zei hij in 2011 tegen Management Team. 'Ik krijg een goede beloning, maar kan me daarnaast niet herinneren dat iemand waardering voor de inspanning of prestaties heeft uitgesproken.'


Huges gaat bij zijn nieuwe werkgever overigens aanzienlijk minder verdienen dan zijn voorganger. Volgens de NS ligt zijn totale beloning (vast en variabel) straks 30 procent lager dan het inkomen van Meerstadt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden