Helder profiel

UIT de Concessiewet die de toekomst van het publieke tv-bestel na 2000 regelt, spreekt een duidelijke afkeer van de grabbelton aan programma's die de zenders Nederland 1, 2 en 3 nu nog aan de kijker bieden....

De opsteller van de wet, PvdA-staatssecretaris Rick van der Ploeg, is

daarmee consequent: al bij zijn aantreden liet hij weten dat Hilversum in zijn ogen te commercieel programmeert. In zijn wetsvoorstel borduurt hij op die gedachte voort door het accent daar te leggen waar een publieke omroep dat behoort te doen: bij educatieve, informatieve en culturele programma's.

Het is op dat vlak dat de werking van het marktmechanisme (lees: het aanbod van de commerciële zenders) het meest tekortschiet - voor iedereen zichtbaar. Juist op die terreinen kan en behoort de publieke

omroep zich te onderscheiden.

Nederland 1, 2 en 3 moeten niet alleen werkelijk publieke, maar ook duidelijk herkenbare zenders worden, vindt Van der Ploeg. Ook daar ligt een te volgen redenering aan ten grondslag.

In een tijd dat de kijker vrijelijk zapt, moeten zowel publieke als commerciële zenders het hebben van herkenbaarheid. Niet langer kan worden volstaan met de aloude sandwichformule waarin lichte en zware kost voor uiteenlopende kijkersgroepen door elkaar worden gemengd. Dat is niet meer van deze tijd.

Terecht laat Van der Ploeg daarom het nu nog in de mediawet gehanteerde uitgangspunt los van vaste bespelers per net (AVRO, KRO en NCRV op Nederland 1; TROS en EO op 2; VARA, VPRO en NPS op 3). Zou

hij daar immers aan vasthouden, dan worden herkenbare zenders vanzelf

een fata morgana. De omroepen, die voor de inhoud van de programma's verantwoordelijk blijven, zouden dan voortgaan naar eigen inzicht hun

zender in te kleuren - met de bekende potpourri als resultaat.

Met al deze uitgangspunten zit Van der Ploeg op één lijn met de raad van bestuur van de NOS. Afwijkend is hij op het punt van de programmavoorschriften. De verhoging van het aandeel culturele programma's (van 20 naar 25 procent) en educatieve/informatieve programma's (van 30 naar 35 procent) wil hij opleggen aan de afzonderlijke omroepverenigingen. De NOS vindt dat die eisen aan de publieke omroep als geheel moeten worden gesteld - een subtiel, maar belangrijk verschil.

Krijgt de staatssecretaris zijn zin, dan zet dat het toch al moeizame

overleg over een betere netprofilering onder druk. Want die profilering slaagt pas werkelijk wanneer omroepen zich kunnen specialiseren op de terreinen waarop men goed is, dus wanneer bijvoorbeeld de TROS voor amusement mag kiezen.

Het voorstel van Van der Ploeg dreigt op dit punt averechts te werken

en speelt precies die tegenkrachten in Hilversum in de kaart die alles bij het oude wensen te laten. Van der Ploeg doet er goed aan zijn eisen op te schroeven - niet voor iedere omroepvereniging, maar voor de publieke omroep als geheel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden