Held die ziek wordt van verlies lijden

Van der Leegte is eigenaar van VDL Groep die NedCar overnam. En hij blijft overnemen: in uitrusten heeft hij geen zin.

In een televisiereportage voor RTL Z neemt hij een metalen onderdeel in de hand. 'Dat maken we. Nee, ik weet niet wat het is. We maken zoveel producten. Daar heb ik weer mijn mensen voor.'


Wim van der Leegte wordt volgende maand 65 jaar. Hij is al eigenaar van de grootste winkel van Sinkel van Nederland: de in Eindhoven gevestigde VDL Groep. VDL is de enige bussenfabrikant van Nederland, maar maakt ook zonnebanken en voedingssystemen voor pluimvee. Hij is toeleverancier van chipmachinefabrikant ASML en levert containersystemen. En nu heeft hij NedCar erbij als een soort van verjaardagsgeschenk. Het is niet de definitieve kroon op het werk van Van der Leegte. Hij blijft overnemen, omdat hij geen zin heeft om te rusten. Maar voor het eerst heeft hij nationaal de aandacht getrokken. Nederland heeft nu eenmaal een nieuwe ondernemersheld nodig nu Victor Muller en Dirk Scheringa van hun voetstuk zijn gevallen.


Niet dat Van der Leegte zoveel meer bescheiden is dan die twee. Integendeel. In de afgelopen tijd heeft hij de lijsttrekkers van CDA, PvdA en VVD nog eens ingepeperd wat goed industriebeleid is: meer technisch onderwijs, een flexibele arbeidsmarkt en vooral een flinke importheffing voor producten uit lagelonenlanden zoals China, India en Turkije. 'De Duitse autoconcerns vestigen nu hun fabrieken in Turkije, waarna ze die auto's weer de EU invoeren. Als er een importheffing van 25 procent op wordt gelegd, zouden ze die fabrieken in Griekenland vestigen.' Wie daar sceptisch op het idee van een muur om Europa reageert moet niet op begrip van hem rekenen. 'Ik wil Europa met haar soepelheid, vrijheid en openheid beschermen tegen de rest van de wereld.' Met afgrijzen constateerde hij dat Afrikaanse landen met Nederlands ontwikkelingsgeld bussen in China kopen. In plaats van geld te geven, zou de regering de bussen van VDL voor de Afrikanen moeten kopen. Zijn soms wilde plannen heeft hij de afgelopen jaren uit de doeken gedaan in een ondernemerscolumn in het Eindhovens Dagblad die hij twee weken geleden moest stopzetten.


Van der Leegte zet zich af tegen mensen die de industrie voor Nederland afschrijven. 'Industrie geeft in Nederland werk aan 2 miljoen mensen. Een kwart van de beroepsbevolking. Stel dat die allemaal morgen geen baan meer hebben.' Van der Leegte zou een bedrijvendokter kunnen worden genoemd, als daaraan voor Brabanders niet de nare bijsmaak van in opspraak geraakte bedrijvendokters als Joep van den Nieuwenhuyzen zou kleven. Maar net als Van den Nieuwenhuyzen twintig jaar geleden heeft hij er een hobby van gemaakt vrijwel failliete metaalbedrijven in Noord-Brabant op te kopen, te saneren en aan zijn uitdijende VDL-imperium toe te voegen.


Wim van der Leegte is de zoon van een Philips-werknemer uit Nuenen die in 1953 zijn eigen Metaalindustrie en Constructiewerkplaats P. van der Leegte begint waar hij in opdracht van zijn oude baas en nieuwe klanten als DAF metalen onderdelen draait, freest en boort. Begin jaren zestig begint Piet van der Leegte ook eindproducten te maken als oliekachels, wasmachines, bedkruiken en zelfs botervloten. Als zijn vader overspannen raakt moet de net 19 jaar geworden Wim die aan de HTS werktuigbouwkunde studeert, leiding gaan geven. Als hij tien jaar later ook alle aandelen heeft, besluit hij van Van der Leegte weer een toeleverancier voor de metaalindustrie te maken. In de jaren tachtig neemt hij verschillende bedrijven over, maar de eerste grote slag slaat hij in 1993. Van het failliete DAF koopt hij de busdivisie die hij vijf jaar later versterkt met de aankoop van Berkhof en later nog eens met die van BOVA.


In 2001 koopt hij de beursgenoteerde veren- en assenfabrikant Weweler. En in 2006 wordt ook een grote divisie van Philips overgenomen: Philips Enabling Technologies. Bij overnames merkt hij vaak dat directeuren niet kunnen calculeren. 'Toen ik bij Berkhof kwam, merkte ik dat 95 procent van de bussen met verlies werd verkocht. Meteen besloot ik de prijzen aan te passen. Ze dachten dat ik het bedrijf kapot maakte. Ik zei toen: 'Ik ga liever snel kapot dan langzaam kapot', zei hij in 2005 in een interview met Management Scope.


Hij wil dat iedere werknemer ziek wordt van verlies lijden. En er moet hard worden gewerkt. 'Vergaderen gebeurt bij ons buiten werktijd, werktijd is om te werken.' In totaal telt VDL nu 81 werkmaatschappijen die samen 7.500 werknemers tellen. Nedcar zal de 82ste worden. Niet zijn laatste. 'Als je een sportman bent, probeer je elke keer records te verbreken. Als je een bedrijf hebt overgenomen, gesaneerd en het loopt als een trein, dan wil je een nieuwe uitdaging oppakken.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden