Heksenjacht

Artistiek leider Liesbeth Coltof van Huis aan de Amstel vindt het stellen van serieuze mensenvragen belangrijker dan kant en klare antwoorden....

De actualiteit haalt de groep - niet voor het eerst dit seizoen - opnieuw in: dankzij Pim Fortuin is 'demoniseren' een veel gebezigde term. Heksenjacht gaat over demoniseren. In een klein dorpje in de Verenigde Staten, eind van de zeventiende eeuw, houdt een stel meisjes een wilde nachtelijke dans met desastreuze gevolgen.

Een van hen, het dienstmeisje Abigail, is net haar betrekking bij het echtpaar Proctor kwijt. Ze gebruikt de commotie rond deze 'heksendans' om na haar flirt met de heer des huizes diens vrouw Elisabeth door laster buiten spel te zetten.

De plaatselijke geestelijke tracht met behulp van een collega de duivelse toestanden te ontrafelen. Volgt een wervelwind van beschuldigingen en dreigende doodvonnissen. Iedereen probeert zijn hachje te redden over de ruggen van anderen. Oprechtheid is voor gekken en goedgelovigen.

Voor Heksenjacht werd muziek geschreven die live door twee muzikanten in het stuk wordt gevlochten. De meeste acteurs bespelen ook instrumenten. De Engelstalige songs vormen de dramatische scharnierpunten van het stuk. Het zijn stuk voor stuk prachtige liedjes, van punk tot folkpop en het ensemble draait zijn hand ook niet om voor meerstemmig kerkelijk gezang.

Coltof zoekt naar een dynamische combinatie tussen spel en zang maar slaagt daar niet steeds in. Het complexe verhaal vraagt veel van spelers en toeschouwers en de kracht van de liedjes concurreert nogal eens met die van de scènes. Naast de compactheid van de liedjes lijken de scènes vaak omslachtig, hetgeen ook komt door de toon. Die is samen met Millers plechtstatige tekst behoorlijk zwaar en doordrenkt van grote noodzaak. Het monumentale decor zet daar nog eens een forse streep onder.

De vraagstelling blijft ondanks deze bezwaren overeind. De kijker gaat naar huis met het besef dat al die wanhopig om God biddende wezentjes ieder hun eigen waarheid blijken te hebben. Streven naar een kreukvrij onderscheid tussen Goed en Kwaad leidt slechts tot demonische taferelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden