Heiner gaat met z'n boot bij Trinidade in de fout

'Ze zitten al een week zonder eten op zee!' Frank, werknemer van de Yale-slotenfabriek in Johannesburg, zucht vol ontzag. Hoe houden ze het uit, die twaalf mannen op die boot die gesponsord wordt door zijn baas, de Zweedse hang-en sluitwerk-gigant Assa Abloy....

Hij neemt nog een slok van zijn biertje, in de aangename luxe van de hospitality-tent van zijn werkgever op de kade van Kaapstad. Het is zaterdagmiddag, en de aankomst van de Assa en schipper Roy Heiner is alweer uitgesteld. Het wordt niet vannacht, maar zondagochtend. Hopelijk.

Een kade verderop staan al een paar ranke superzeilboten te glimmen op het droge. Voor hen zit de eerste etappe van de grootste zeilrace om de wereld, de Volvo Ocean Race, voorheen bekend als de Whitbread, er al ruim op. De Duitse Illbruck Challenge is al dagen binnen, net als de Amer Sports One, met als co-schipper de Nederlander Bouke Bekking. De Newscorp van Australisch krantenmagnaat Rupert Murdoch is present, net als het Nieuw Zeelandse Tyco-team. Wat is er op de boot van Heiner gebeurd?

Zondagochtend even na tienen verschijnt het blauwe zeil met de sleutels eindelijk in de Tafelbaai. Twee uur later zit Roy Heiner achter een tafel om tekst en uitleg te geven, samen met stuurman Magnus Olsson en co-schipper Mark Rudiger. 'Het is niet erg leuk dat we als vijfde zijn aangekomen', bekent hij nuchter, bruinverbrand en met een baard van vijf weken. Vooral omdat ze bijna op kop lagen, de eerste drie, vier weken van de race.

Voor de Braziliaanse kust, bij het eilandje Trinidade, ging het fout, blijkt uit het relaas. Bij Trinidade, gedurende een lange 'helse nacht, want er was geen wind', moest het sturende trio met tegenstrijdige informatie over de gunstigste koers om weer wind te vinden een strategische beslissing nemen. 'Roy's good feeling was een zuidelijk koers', meldt Rudiger. Hijzelf en Olsson waren voor het oosten.

En zo geschiedde het dat de boot oostelijk in totaal verkeerde winden terecht kwam. Olsson: 'We hebben een snelle boot, maar we gingen vooral hard in de verkeerde richting.' Heiner: 'Het doet een beetje pijn. We hebben een hoop geleerd, over de boot en over onszelf.'

Ze kunnen er nu nog om lachen. Geen man overboord, het is pas de eerste etappe van de race. De wedstrijd tussen 's werelds meest geavanceerde zeilschepen duurt nog ruim zeven maanden, acht etappes, voordat de ruim 32 duizend zeemijl rond de aardbol erop zitten.

Het team van Roy Heiner heet kanshebber te zijn voor een ereplaats, al zetten de kenners een vraagteken bij het relatief bescheiden budget van de Zweedse sleutelkoning: ruim twintig miljoen gulden. Andere teams zouden over de helft meer kunnen beschikken.

Heiner, geboren in Zuid-Afrika, tegenwoordig woonachtig aan het IJsselmeer, maakte naam in de vorige race, toen hij als schipper van de BrunelSunergy een etappe op de tweede plaats eindigde en een etappe won. Volgens het toonaangevende Britse zeilblad Yachting World was het een formidabele prestatie, omdat het BrunelSunergy-team zich voor Heiners entree als 'langzaam en ondermaats' had laten kennen.

Met de Assa, van kevlar opgebouwd en evenals de meeste andere schepen in de race ontworpen door Bruce Farr, ziet Heiner ondanks de teleurstellende eerste etappe nog alle kans op een mooie klassering. Hij wil zich revancheren in de tweede, zware onderdeel van de race, over de Indische Oceaan naar Australië.

'Laten we realistisch zijn, de boten zijn technisch allemaal aan elkaar gewaagd.' Het gaat om de bemanning, aldus Heiner, om de beslissingen aan boord. Het kiezen van de juiste koers is ook geen kwestie van geluk. 'De besten, het team met de beste kennis, hebben het meeste geluk. Ik heb er vertrouwen in.'

Maar nu eerst twee weken bijkomen, met vrouw en kinderen, in Kaapstad. Het zorgwekkende gerucht in de Assa-tent dat de bemanning het een week lang zonder voedsel moest stellen blijkt gelukkig licht overdreven. De mannen hadden nog gevriesdroogd noodvoer.

'We weten nu hoe de survival packs smaken', lacht Heiner. 'Ik ben vier kilo afgevallen, de laatste week.' De schipper snakt naar een grote, malse, Zuid-Afrikaanse biefstuk. 'Oh, lekker!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden