Heineken zoekt groei in Zuid-Afrika

Met de overname van het Oostenrijkse BBAG is Heineken in één klap marktleider in Centraal-Europa. Maar ook in Zuid-Afrika ziet de brouwer nieuwe kansen....

Wie een van de betere bars in Soweto binnenloopt, ziet de bekende groene flesjes meteen. Heineken heeft al een aardige populariteit onder zwarte yuppen, en die wil het bierconcern de komende jaren graag uitbouwen. Want de uitdijende zwarte middenklasse is de meest lucratieve groeimarkt van Zuid-Afrika.

Heineken mag een kleine speler in Zuid-Afrika zijn, met zijn 100 duizend hectoliter bier op een nationale biermarkt van 25 miljoen hectoliter, maar het heeft wel ambitie. Daarom heeft het Nederlandse concern zich onlangs losgemaakt van de Zuid-Afrikaanse biergigant SABMiller, dat Heineken lokaal in licensie brouwde.

Onlangs maakte Heineken bekend dat het een samenwerkingsverband aangaat met de enige serieuze onafhankelijke brouwer in de regio, Namibian Breweries. Samen met de internationale drankfirma Diageo, maker van Guinness-bier, heeft Heineken het aandeel van 29 procent overgenomen dat het Belgische Interbrew in de Namibische brouwer had.

Nambrew heeft net als Heineken ambities op de koopkrachtige Zuid-Afrikaanse markt. De van oorsprong typisch Duitse bierfabriek heeft de afgelopen paar jaar met het merk Windhoek een respectabel marktaandeel van 30 procent veroverd in de top van de markt.

Dat is een knappe prestatie, want South African Breweries heeft met een marktaandeel van 98 procent een wurgende dominantie op de thuismarkt. De kracht van het concern ligt echter vooral in de bulkmarkt, waar SAB's merk Castle heerst. In het A-segment heeft de brouwerij, die na een fusie met het Amerikaanse Miller in hectoliters de tweede brouwer ter wereld is na Amerika's Anheuser-Busch, echter een luiheid getoond die volgens kenners typerend is voor een monopolist.

De Nederlands-Namibische combinatie gaat de concurrentie nu opvoeren. Nambrew heeft de afgelopen vier jaar een eigen distributienetwerk opgezet in Zuid-Afrika, dat nu naast Windhoek ook Heineken gaat bedienen. De groene flesjes worden voorlopig geïmporteerd uit Europa, maar de optie van productie in Namibie wordt ook bekeken.

Nambrew heeft drie moderne brouwerijen in Windhoek, Swakopmund en een brouwerij in Tsumeb die het traditionele Afrikaanse sorgum-bier produceert. De totale productie is ruim een miljoen hectoliter, waarmee Nambrew het belangrijkste industriële productiebedrijf van het dunbevolkte Namibië is.

SABMiller blijft de concurrentie niet afwachten. Nu het de licensie van Heineken kwijt is, gaat het een topmerk dat het al enkele jaren in eigendom heeft, het Tsjechische 'oerpils' Pilsner Urquell, in de Zuid-Afrikaanse markt zetten. Ook het Miller-merk zal de strijd aanbinden met Windhoek en Heineken om de gunst van van de welgestelde bierdrinker.

Opvallend is dat Amstel, dat ook lokaal wordt gebrouwen, wel door SAB in licensie wordt gehouden. Het B-merk lijkt zo met een omzet van 700 duizend hectoliter opeens een formidabele concurrent te worden voor Heineken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden