Heineken voert winst op tot 662 miljoen

Bierbrouwer Heineken heeft de winst vorig jaar met 16 procent opgevoerd van 519 tot 603 miljoen gulden. Als eenmalige meevaller komt daar nog 59 miljoen bij door de verkoop van het belang van 50 procent in Bols Benelux aan BolsWessanen, de andere partner in deze gezamenlijke onderneming....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Heineken is 'onverminderd positief' over de komende jaren, al houdt de onderneming een slag om de arm. Het weer, de dollar en maatregelen van de overheid kunnen roet in het eten gooien. De dollarkoers had vorig jaar nog nauwelijks effect op de omzet en het resultaat van het concern.

De winststijging is vooral het gevolg van de gestegen afzet in het Verre Oosten. Vooral de export naar China, Taiwan, Hong Kong en Puerto Rico vertoonde een 'opvallende stijging', zegt Heineken. De bierverkopen in deze gebieden overtroffen de exportstijging naar de VS, die opnieuw met 10 procent groeide.

De totale omzet van Heineken steeg vorig jaar met 10 procent tot bijna 10 miljard gulden (9974 miljoen). De groei was voor de helft het gevolg van nieuwe acquisities zoals het Zwitserse Calanda Haldengut en DB Group in Nieuw-Zeeland en voor de andere helft van stijging van de bierafzet en prijsverhogingen. De afzet van het merk Heineken steeg met 5 procent tot 15,9 miljoen hectoliter.

De omzetstijging is opvallend omdat de wereldbiermarkt in totaal slechts een lichte groei liet zien, voornamelijk dank zij Het Verre Oosten en Zuid-Amerika. Maar in de traditionele markten in Noord-Amerika en Europa daalden de bierverkopen, hoewel de teruggang in een aantal landen werd beperkt door het warme zomerweer. Maar op deze markten had het standaard-bier weer last van de opmars van premium en speciale bieren. Dat leidde tot een heviger concurrentie en lagere marges op de verkoop van gewoon bier.

Desondanks zegt Heineken dat de positie als de op een na grootste, internationale brouwerij-groep in de wereld is versterkt. De exportstijging kostte echter aanzienlijk meer marketing-inspanningen. De marketing- en verkoopkosten stegen vorig jaar met 16 procent tot 1418 miljoen gulden, onder meer door een drastische vernieuwing van het merk Aguila, de Spaanse dochter die Heineken in het verleden zo veel problemen bezorgde. Het Nederlandse concern sloot onder meer een brouwerij in Spanje.

Nu de situatie bij Aguila is verbeterd, boekte Heineken ook een hoger resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen. Dat steeg van 19 naar 39 miljoen gulden. Ondanks extra afschrijvingen en voorzieningen op de belangen in Afrika lagen de sanerings- en reorganisatiekosten vorig jaar onder het niveau van het jaar daardoor.

De vermogenspositie van het bierconcern blijft riant. De belegde kasmiddelen leverden 16 miljoen gulden meer op aan rente dan aan rente op schulden betaald werd. De winst per aandeel Heineken steeg vorig jaar van 12,92 naar 15,03 gulden.

Het dividend is, net als in 1993, 3,50 gulden. Halverwege het jaar is al 1,50 als interimdividend uitbetaald. De raad van bestuur wil verder een bonusaandeel per vier aandelen uitgeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.