Heineken raar als sponsor van het NOC? 'Een biertje hoeft niet slecht te zijn'

NOC*NSF ziet geen been in de samenwerking met Heineken. Ook niet nu het IOC zich afvraagt of Coca-Cola en McDonald's nog kunnen. 'Als je te veel bier drinkt, is dat slecht, maar als je een biertje drinkt, hoeft dat niet slecht te zijn', zegt voorzitter André Bolhuis in een interview.

Charlene de Carvalho-Heineken, Burgm. David Browne, Michel de Carvalho en Ellen van Langen toasten met een glas bier van het huismerk op de opening van het Holland Heineken House, de ontmoetingsplaats voor Nederlandse sportfans tijdens de Olympische Spelen.Beeld anp

Gaan bier en topsport samen? Wel volgens NOC*NSF. De sportkoepel propageert gezond leven, probeert 75 procent van de Nederlanders aan het sporten te krijgen en wil Nederland naar olympisch niveau tillen. Maar donderdag werd in Londen ook gevierd dat Heineken al twintig jaar partner is.

'Als je in Nederland begint over de Olympische Spelen, zeggen ze Holland Heineken House', zei voorzitter André Bolhuis, die in 1992 al betrokken was bij de oprichting. Het huis is uitgegroeid tot een luxe biertent waarin olympische sporters verplicht hun medailles moeten tonen. In Londen worden meer dan 100 duizend bezoekers verwacht. Hoeveel liter bier er wordt gedronken, wil de brouwer niet zeggen.

Een Britse artsenorganisatie is minder te spreken over de combinatie van bier een topsport. De Academy of Royal Medical Colleges laakte vorige maand de samenwerking van het IOC met sponsors als Coca-Cola, McDonald's en Heineken, de officiële bierleverancier van de Olympische Spelen in Londen. Het zou niet passen in een tijdperk waarin obesitas en alcoholmisbruik veel voorkomen.

IOC-voorzitter Jacques Rogge erkende kort daarop in een interview met de Financial Times dat er 'een vraagteken' hangt boven de samenwerking met Coca-Cola en McDonald's, twee van de elf belangrijkste IOC-sponsors. Hij noemde de recente verlenging van het sponsorcontract met het fastfoodbedrijf 'geen gemakkelijke beslissing'.

Bolhuis, tandarts van beroep, ziet geen reden om de samenwerking met Heineken te herzien. Hij reageerde kort na de opening van het Holland House, donderdag om half drie, op de kritiek van de artsen, met een glas bier in de hand.

Wat is uw commentaar op het standpunt van de Britse artsenorganisatie?
'Het is een discussie die al lang wordt gevoerd. De drankindustrie heeft er een protocol voor. De industrie heeft zich beperkt tot het sponsoren van projecten, van evenementen. Hier hebben ze maatregelen genomen om verantwoord drankgebruik hoog op de agenda te zetten. Je moet hier overal voor betalen, behalve voor een koud glas water. Dus als je wilt, kun je hier de hele avond op water leven zonder dat het iets kost.

'Het is natuurlijk een feit dat het niet goed is om te veel bier te drinken. Maar alles waar 'te' voor staat, behalve tehuis en tevreden, is niet goed. Ik ben geneigd te zeggen: we moeten voorzichtig zijn. Aan de andere kant zou ik ze nooit willen missen, want Heineken is een onvoorstelbaar belangrijke partner voor ons.'

Nieuw is dat Rogge twijfel heeft getoond over het verlengen van contracten met Coca-Cola en McDonald's vanwege gezondheidsrisico's. Heineken valt in dezelfde categorie. Waarom gaat NOC*NSF door met Heineken?
'Omdat wij vinden dat sponsoring van dit project verantwoord is. Omdat het gaat over mensen die verantwoord met drank moeten kunnen omgaan.'

NOC*NSF staat gezond leven voor en gezond sporten. Dat is het idee achter het Olympisch Plan 2028.
'Ja, maar er zijn ook andere dranken, Budweiser bijvoorbeeld, die de sport heel veel brengen.'

Het is nu een discussiepunt. Moet je alcohol en sport wel doen? Zoals het met sigaretten is geweest.
'Dat klopt, maar ik denk dat dat iets anders is. Ik geloof dat het doodgaan van een paar biertjes per dag nog nooit is aangetoond. Doodgaan van sigaretten is wel wetenschappelijk bewezen.'

Lees de rest van het interview in de Volkskrant van vandaag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden