Heilzaam Kentucky

'Curator lijkt me een mooi beroep'
Kirsten Dunst staat al sinds haar 3de voor de camera. Op 7-jarige leeftijd werd ze bekend toen Woody Allen haar castte voor een rolletje in zijn deel van het drieluik New York Stories. Denken over een ander beroep dan actrice heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Maar ernaar gevraagd in een interview zei ze dat het haar heerlijk leek 'in moderne kunst weg te kunnen kruipen'.

De verwachtingen waren hooggespannen. Na Singles (1992), Jerry Maguire (1996), Vanilla Sky (2001) en vooral Almost Famous (2000), beloofde Cameron Crowe's nieuwe film zes jaar geleden opnieuw een mooie combinatie van liefde, melancholie en lekkere muziek te worden. Niet in de laatste plaats omdat de hoofdrollen zouden worden vertolkt door het op dat moment razend populaire lekkere ding Orlando Bloom (Lord of the Rings) en de even onweerstaanbare spring-in-het-veld Kirsten Dunst (Spiderman). De eerste speelt een wat fatalistische jongen die net is ontslagen en vanuit Oregon naar een klein stadje in Kentucky reist, Elizabethtown, om het lichaam van zijn vader op te halen, die onverwacht is overleden. Het is wennen voor hem, afkomstig uit de hectiek van een hip bedrijf aan de westkust, in de conservatieve rust van het Amerikaanse platteland. Maar die rust, en de bonkige liefde die hij er ontmoet, werken heilzaam. Net als de daden van stewardess Dunst, die meteen in de gaten had dat ze een smakelijke hulpbehoevende hap binnen bereik had. De afloop is geen verrassing, de weg ernaartoe leidt langs vele zijwegen (eerste kus pas op 1 uur 17) die niet allemaal even interessant zijn en soms te lang duren. Het kwam Crowe destijds op niet-malse kritiek te staan, maar dat doet de film toch iets te weinig recht - al was het maar vanwege de verrukkelijke soundtrack.

Elizabethtown (Cameron Crowe, 2005)

RTL 8, 20.30-23.05 uur.

I Love You, Man

(John Hamburg, 2009) Komedie die deel uitmaakte van een golfje in Hollywood: 'bromance', ofwel de innige maar niet-seksuele liefde tussen heteroseksuele mannen. I Love You, Man volgt het stramien van de romantische komedie, waarbij het object van begeerte nu eens geen vrouw is, maar een platonische vriend. Naast veel flauwe poep- en kotshumor levert dat ook geestige dialogen op, die wel zijn toevertrouwd aan Paul Rudd en Jason Segel, eerder samen te zien in Forgetting Sarah Marshall.

Veronica, 20.30-22.35 uur.

Lady Chatterley

(Pascale Ferran, 2006) Lange, maar geen minuut vervelende verfilming van een afwijkende eerdere versie van D.H. Lawrences beroemdste roman. Marina Hands maakt van de titelheldin een intrigerende, jonge, wegkwijnende vrouw die zichzelf doet opbloeien met behulp van het lichaam van de jachtopziener van haar landgoed. Behalve dat Hands die transformatie prachtig belichaamt, wordt ze vooral mooi sereen in beeld gebracht, waarbij de natuur - landgoed en jaargetijden - een bepalende en symbolische rol speelt. De maakster trekt de kijker soms ruw weg uit de idylle om hem daarna telkens nog overtuigender mee te voeren in de glimlach die vaster om de mond van Constantine komt te liggen.

ZDF, 00.45-02.50 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden