Heilzaam en stevig na forse kerstkater

Er zijn mensen die er enorm tegenop zien, maar ik ben blij dat het straks weer januari is. De mooiste maand van het jaar: doorgaans laat licht, vroeg donker en overdag een loodgrijze hemel waar je u tegen zegt.


Elke dag het gevoel dat het maandag is. Die eerste week van januari is voor de meeste mensen bij uitstek het moment om zwaar te gaan lijnen. Dus als de voortekenen mij niet bedriegen, wordt maandag 3 januari de dieetdag van het jaar.


Ik zou zeggen: niet doen. Wees wijs. Denk aan al die kilo's die na een crashdieet met rente terugkeren. Er zijn dikke mensen, dunne mensen en alles wat daar tussen zit en dat is maar goed ook.


Hoe dan dat overgewicht op een gezonde manier kwijt te raken? Vriendin M. laste rond deze tijd altijd een groene week in: ze at dan geen vis, vlees, of brood: louter groen. En preisoep vanwege de laxerende werking. Daar schijn je enorm van op te knappen.


Een andere mogelijkheid: maak nu vast een afspraak met een diëtist, die zijn doorgaans niet van de grote stappen snel thuis. Goede kans dat u daar begin januari wel terecht kunt. Mijn devies na zware kerstdagen: eenvoud. Dan kunt u er weer tegen als straks de oliebollen rijk bepoedersuikerd voor uw neus staan en het vet zich vermengt met de suiker en de hardgeworden rozijnen een knappend geluid maken tussen de tanden.


Meestal maak ik na Kerst een prachtig stamppotje van knolselderij, aardappel en rucola. En dan neem ik meer van het eerste dan van het laatste. Aardappelen zijn er onontbeerlijk in wegens het bindende element, maar overdaad schaadt in dit geval.


Snijd de aardappelen en selderijknol in stukken en kook ze apart gaar met een weinig zout. Mijn ervaring is dat de selderij sneller gaar is dan de aardappel. Meng ze door elkaar met een klont roomboter en wat melk, en stamp tot een mooie gelijkmatige puree is ontstaan.


Gebruik niet de staafmixer want dan krijg je geen mooie structuur. Neem gewoon een klassieke stamper, die voldoet prima. Voeg de uitgebakken spek toe (kan mager spek zijn), proef op smaak en voeg zo nodig wat zout en vooral peper toe. Warm eventueel nog even door.


Met deze basis kun je alle kanten op: meng er vliegensvlug wat rucola doorheen. Laat de sprieten mooi uitsteken. Met walnoten in plaats van spek ook heel geschikt voor vegetariërs.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden