HEFTIG VOOR KINDEREN

Pieter Kuijpers maakte naam met films over waargebeurde drama's. Nu regisseerde hij een kinderfilm. 'Als je denkt dat alles in De griezelbus echt is, is hij te heftig.'..

De griezelbus past goed in zijn oeuvre, vindt Pieter Kuijpers. Het iseen griezelfilm die ook nog ergens over gaat. 'Een soort Van God los voorkinderen; een anti-christelijk verhaal voor de jeugd over liefde,vriendschap en wraak.'

Kuijpers (Tegelen, 1968) maakte naam met in de realiteit gebeiteldefilms. Hij debuteerde met Van God los, over de moordpartijen van de Bendevan Venlo, die in 2003 werd bekroond met Gouden Kalveren voor de besteregie, het scenario en acteur Tygo Gernandt. Vervolgens maakte hij detelevisiefilms De ordening, naar het leven van de zwarte weduwe FlorentineRost van Tonningen, en Off Screen, gebaseerd op het drama in de AmsterdamseRembrandt-toren, waar op 11 maart 2002 een verwarde buschauffeur achttienmensen gijzelde voordat hij de hand aan zichzelf sloeg.

Daarna ontwikkelde Kuijpers plannen voor films over Dennis P., die erinslaagde om in een magnetrondoos de handelsvoorraad van een diamanthandelaarte ontvreemden, en over Andries Riphaven, een Amsterdamse onderwereldfiguurdie de Nederlandse Al Capone werd genoemd.

Nu presenteert hij De griezelbus, naar de kinderboeken van Paul vanLoon. 'Ik heb de afgelopen jaren meer dan honderd scenario's gelezen waarik niets in zag. Dat werkt heel intuïtief. Het moet voor mij helder zijnwaar de film over gaat en het thema moet me aanspreken.'

In het scenario van De griezelbus - in eerste aanzet geschreven doorDick van den Heuvel; Bram van Splunteren zou de film regisseren - zagKuijpers een film over lafheid en volwassen worden. 'Er komt een moment inje leven dat je terug moet vechten, dat je je niet meer achter van alleskunt verschuilen. Als je volwassen wilt worden, moet je je eigen lafheidoverwinnen - daar ben ik heilig van overtuigd.'

Hij bewerkte het scenario samen met producent Burny Bos. Auteur Paul vanLoon bewaakte de huisstijl: hij hield in de gaten of het filmverhaal in detraditie van zijn boeken paste en of het wel griezelig genoeg was. 'Depersonages - Onnoval, de duivel Ferluci, de schrijver Nol van Paula, dereisleider, en Graaf Vlapono - komen uit zijn boeken. Maar wij hebben eencompleet nieuw avontuur bedacht. Paul vond het zo mooi dat hij vervolgensweer een boek naar de film heeft geschreven.'

Zijn inspiratiebronnen waren klassiekers als Nosferatu en Faust envolwassen horrorfilms zoals Bram Stoker's Dracula van Francis Ford Coppolaen Tim Burtons Sleepy Hollow. 'Wij hebben gezocht naar een eigen visuelestijl, een eigen manier van vertellen. Omdat het een kinderfilm is, kan hetallemaal niet zo expliciet. Bovendien was het budget beperkt.'

Het was de bedoeling dat De griezelbus gemaakt zou worden met viermiljoen euro. Uiteindelijk moest het voor de helft. 'Dat betekent dat jespeciale effecten zoals in Harry Potter kunt vergeten; die zijnonbetaalbaar.'

Kuijpers koos er voor veel buiten beeld te houden. De engste scènesfilmde hij in silhouet, als een wajangspel, of door de ogen van eenjongetje dat eigenlijk niet durft te kijken. Van een enorme rat laat hijalleen de halsband en de staart zien. 'Het gaat om de suggestie: als destaart al zo groot is, dan moet er wel een enorm beest aan vast zitten. Alswe de rat vervolgens wel hadden laten zien, hadden we nooit kunnen voldoenaan de verwachtingen.'

Om te voorkomen dat zijn film zou worden gekeurd voor twaalf jaar enouder, heeft Kuijpers er ook voor gezorgd dat er niet te veel bloed in zit.De griezelbus is goedgekeurd voor zes jaar en ouder, maar op het affichewordt kinderen onder de acht afgeraden naar de film te gaan. 'Hij isgeschikt voor alle kinderen die niet meer in Sinterklaas geloven,. Dat kanje moeilijk op de poster zetten. Maar dat is volgens mij de scheidslijn.Als je denkt dat alles in De griezelbus echt is, is hij te heftig.'

Kuijpers wil in de toekomst films voor volwassenen en voor kinderenblijven maken. Als alles goed gaat, begint hij in februari met de opnamenvan Dennis P. ('het budget is rond, het script is bijna klaar, dehoofdrollen zijn gecast'). Daarna volgt naar alle waarschijnlijkheid hetvervolg op De griezelbus, waarin Onnoval op zoek gaat naar zijn biologischemoeder. 'Daarop heb ik bewust aangestuurd in het scenario. Met de meestepersonages kan ik nog alle kanten op.' Hij heeft plannen voor verfilmingenvan twee jeugdboeken (Tonke Dragts Brief voor de koning, Thea BeckmansHasse Simonsdochter), en hij wil een ridderfilm maken - voor kinderen ofvoor volwassenen, dat maakt hem niet uit. 'Als een buitenlandse producentmet heel veel geld me ooit vraagt wat ik graag zou willen maken, dan zegik: een remake van Akira Kurosawa's Seven Samurai en een verfilming vanUmberto Eco's De slinger van Foucault. Een Indiana Jones-film voorvolwassenen moet het worden.'

Toekomstmuziek, beseft Kuijpers, maar 'als je zegt dat je iets wilt,wordt de kans groter dat het ook gebeurt'. 'Als je verliefd bent op jeklasgenootje en je zegt het niet, kun je jaren naar haar zitten starenzonder dat ze het in de gaten heeft. Als je iets wilt, zul je wat moetendoen.'Recensie: pagina 30.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden