PostNL pakket sorteer centrum in Den Hoorn.

Nieuws feestdagen

Heerlijk avondje komt iets te snel voor bezorgdiensten: pakketjes zijn vaker vertraagd dan vorig jaar

PostNL pakket sorteer centrum in Den Hoorn. Beeld Jiri Buller

Wie komend weekend al Sinterklaas viert en op het laatste moment online cadeautjes kocht, zou weleens bedrogen uit kunnen komen. Doordat Sinterklaasavond dit jaar vlak na het weekend valt, en door de onverwacht grote populariteit van het uit Amerika overgewaaide kortingsfestijn Black Friday, lopen bezorgdiensten meer vertragingen op dan vorig jaar in deze periode.

‘Normaal bezorgen wij 98 procent van de pakketten binnen een dag, nu is dat iets minder’, aldus PostNL. DHL heeft het over ‘enkele procentpunten’. PostNL en concurrent DHL benadrukken dat het overgrote deel van de pakketten gewoon op tijd bezorgd wordt. Maar wie toevallig net zijn cadeautje misloopt, klimt graag in de pen.

Op klachtenkompas.nl, een website van de Consumentenbond, zijn de afgelopen zeven dagen bijna vijf keer zoveel klachten over PostNL geregistreerd als in dezelfde periode vorig jaar. Voor DHL was dat zes keer zoveel. De oorzaak ligt deels bij de toegenomen bekendheid van klachtenkompas (het totale aantal klachten in deze periode nam met driekwart toe), en deels in de toename van het volume aan pakketbezorging: PostNL bezorgt deze maand 50 miljoen pakketten, tegenover 33 miljoen vorig jaar.

Maar het aantal klachten is aanzienlijk sneller gestegen; meer mensen wachten nu op vertraagde pakketjes dan in de aanloop naar de feestdagen vorig jaar. Reden: bezorgdiensten en webwinkels werden verrast door het succes van Black Friday en Cyber Monday, vorige week vrijdag en afgelopen maandag. Op deze twee koopjesdagen geven (web)winkels in de VS met grote kortingen het startschot voor de feestdagen. Maar dit jaar wist ook de Nederlandse detailhandel het publiek warm te laten lopen met aanbiedingen.

‘Die twee dagen en het weekend ertussen lopen in elkaar over, en de aanbiedingen waren vaak geldig tot afgelopen dinsdag of woensdag’, zegt een woordvoerder van PostNL. ‘Daarbij hebben webshops zoveel bestellingen te verwerken gekregen, dat sommige winkels ze nu pas bij ons aanleveren. Tegelijk vieren veel mensen Sinterklaas aankomend weekend al. Normaal bezorgen we 700 duizend pakketten per dag. Dat is nu het dubbele.’

Hoe dat in de praktijk tot vertragingen kan leiden, omschrijft kookwinkel Oldenhof, dat een grote webshop onderhoudt. ‘Afgelopen weekend hadden we zóveel bestellingen, dat ze niet in de vrachtwagen van PostNL pasten’, zegt een woordvoerder. ‘Dus moest er de volgende dag nog een vrachtwagen komen. Dat hebben we niet eerder meegemaakt. Enkele pakketjes zijn wat langer onderweg, maar we hebben geen echt grote stijgingen in vertragingen. Hopelijk blijft dat zo.’

Bezorgdiensten en webwinkels waarschuwden hun klanten de afgelopen dagen al voor mogelijke vertragingen, in nieuwsbrieven en op de websites. Bol.com heeft die waarschuwing inmiddels verwijderd: volgens een woordvoerder draait de pakketjesmachine weer naar behoren. 

Een woordvoerder van de Consumentenbond waarschuwt mensen ook: ‘Als je op de laatste vrijdag voor Sinterklaas online een cadeautje bestelt, dan neem je natuurlijk wel een risico.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.