Heerenveen wacht op herstel, HSL en Holland

Veel auto's staan er niet, en het onkruid tiert welig op de parkeerplaats van SCI in Heerenveen. Binnen is het stil....

Want de fabriek, amper vier jaar oud, gaat dicht. De medewerkers kregen vorige week te horen dat ze nog dit jaar op straat staan. In de kantine zitten drie man na te kaarten. 'Rustig hè?', zegt de directeur. 'Wen er maar aan.' De mannen knikken en staren naar buiten, waar het dondert uit gitzwarte wolken. 'Wat een weer', zegt Volker. 'Triest.'

Triest is het vertrek van Sanmina SCI ook voor het International Businesspark Friesland (IBF), een even grootschalig als omstreden bedrijventerrein langs de snelweg bij Heerenveen.

Want het binnenhengelen van het Amerikaanse elektronicaconcern was vier jaar geleden een overwinning voor het 'megapark'. Goed, de provincie Friesland (eigenaar 87,5 procent van de aandelen in IBF) en gemeente Heerenveen (de overige 12,5 procent) smeten er miljoenen subsidie tegenaan. En de Amerikanen kwamen.

'Een droomstart voor het IBF', zei burgemeester Peter de Jonge destijds. SCI paste prima in de ambitieuze plannen: een multinational die honderden laagopgeleide Friezen aan een baan helpen. De werklozen van Heerenveen, in 1995 eenvijfde van de beroepsbevolking, zouden voortaan hun brood verdienen in het megapark. En alle kritiek op het 'megalomane', 'vervuilende' en 'financieel riskante' project zou voor altijd uit de wereld zijn.

Het mocht niet zo zijn. SCI bleef de enige klant en het in totaal 170 hectare (circa 283 voetbalvelden) grote industrieterrein staat weer leeg.

Netjes braak, dat wel. Het Internationaal Bedrijvenpark Friesland staat keurig aangegeven op de ANWB-borden langs de snelweg en is vanaf de A7 zelfs te bereiken via twee afslagen. De boerderijen die er stonden zijn gesloopt. Er zijn folders, een projectbureau en zelfs een website, maar bedrijven zijn er niet. Ruim zeven jaar na de aftrap is het IBF nog altijd groot en leeg. Kosten: 25 miljoen euro.

Maar wie gelooft is geduldig. 'We houden vast aan de visie achter het IBF', zegt Frans Bouwers. De PvdA-wethouder van Economische Zaken van Heerenveen noemt het plotselinge vertrek van SCI 'een ramp'. Voor het ontslagen personeel en voor de enorme lege fabriekshal is hij al op zoek naar alternatieven, want aan de grootse opzet van het IBF verandert niets: 'Dit blijft een plek voor grote internationale ondernemingen.' Want Heerenveen mag zich dan de laatste jaren verheugen in een toestroom van middelgrote bedrijven, het heeft de grote productielijnen broodnodig; net als de rest van Nederland. 'Anders moeten we accepteren dat de onderste 10 procent van de beroepsbevolking niet meer aan de bak komt.'

Bouwers zal dus wachten totdat het herstel van de economie, de komst van een HSL en het ruimtegebrek in 'Holland' (de Randstad) ook de grote bedrijven naar Fryslân zullen trekken.

En hij kán geduldig zijn. Met een groot bord langs de A7 meldt Brussel dat de vooruitgang hier gesteund wordt met geld van de Europese Unie. Dankzij deze subsidie is de hypotheek die provincie en gemeente namen om het terrein te kopen goed te dragen. 'Grond is bovendien een goede investering, want de voorraad wordt steeds schaarser', zegt Bouwers. 'We kunnen rustig tien jaar wachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden