Heel langzaam wordt de Prius mooier

Gereden Toyota Prius 1.8 Synergy Drive Executive Prijs 34.290 euro (vanafprijs: 24.990 euro) Motor 136 pk (99 pk voor de benzinemotor en 82 pk voor de elektromotoren) Verbruik Gemiddeld verbruik: 4l/100 km (1 op 25), iets ongunstiger dan de zuinigste Smart CO2 92 gr/km Verder de accu voor de aandrijving...

‘Wat een lelijke auto heb je daar.’ De buurman, de collega, de oppas; ze zeggen het allemaal een beetje gekscherend. Maar achter hun opmerking schuilt een hardnekkig vooroordeel: in een Toyota Prius wil je niet gezien worden, wat een onooglijke auto is dat.Iedereen heeft een oordeel over het uiterlijk van de Prius, en in de meeste gevallen is dat negatief.

Dat is eigenlijk merkwaardig, want je kunt net zo goed zeggen dat het ontwerp juist zeer geslaagd is omdat de vorm geheel ten dienste staat van zijn functie: het zo energiezuinig mogelijk vervoeren van de inzittenden. Elke knik in het plaatwerk dient dat doel. Daarom zitten er twee bobbels in het dak, om de luchtweerstand te verminderen, en heeft de auto winglets aan de onderzijde; kleine spoilers die ongewenste wervelingen tegengaan. Het streven naar een zo laag mogelijke luchtweerstand legt nu eenmaal beperkingen op aan het uiterlijk, dat door velen kennelijk minder geslaagd gevonden wordt.

Op veel andere gebieden is deze Toyota onbetwistbaar ‘mooi’. Neem het verbruik. Wie voorzichtig rijdt, haalt met gemak de 1 op 25 die de folder belooft. Dat leaserijders daar flink onder blijven, zegt vooral iets over hun rijstijl. Maar zelfs voor deze groep is de Prius nog een zuinigheidswonder: wie zich niets aan het milieu gelegen laat liggen, haalt nog altijd 18 kilometer uit 1 liter benzine. Maar voor zo'n hoog verbruik moet je bijna je best doen.

De auto helpt de bestuurder een zuinige rijstijl te bereiken. Bijvoorbeeld met de feedback die het dashboard geeft, in de vorm van staafdiagrammen die het verbruik van minuut tot minuut tonen. Directe terugkoppeling is een van de beste methoden om de brandstofconsumptie terug te dringen, weten wetenschappers. En het werkt: opeens wordt het niet de sport zo snel mogelijk bij het stoplicht weg te zijn, maar juist zo zuinig mogelijk.

Wie denkt dat hij voor een laag verbruik wel veel comfort zal moeten inleveren, komt eveneens bedrogen uit. Zo is de Prius bijzonder stil. Als de accu voldoende is opgeladen en de motor op bedrijfstemperatuur is, trekt de Prius volledig elektrisch op. Dat betekent: nagenoeg geluidloos. Prettig voor stadsbewoners en fietsers, die daardoor ook minder fijnstof en stikstofoxiden over zich krijgen uitgestrooid.

Ook tijdens gewone stadsritten helpen de elektromotoren volop mee, waardoor de benzinemotor min of meer stationair kan blijven draaien. Pas als er flink wordt geaccelereerd, moet de verbrandingsmotor behoorlijk aan de slag, en dat levert meteen een onaangenaam gegier op, doordat hij onmiddellijk hoge toeren gaat maken. Daardoor is sportief rijden omgekeerd evenredig leuk aan rustig rijden, precies andersom dus als bij een gewone auto.

Ten slotte de verbruikskosten. Die liggen voor zakelijke rijders bijna 3.000 euro lager dan bij een vergelijkbare zuinige middenklasser, gerekend over een leaseperiode van vier jaar, stelt Toyota. Voor particulieren is het voordeel nog groter, onder meer omdat volgend jaar voor de Prius geen wegenbelasting hoeft te worden betaald.

Alles bij elkaar opgeteld wordt deze 'onooglijke auto' zomaar heel erg mooi.

Dat vinden blijkbaar meer automobilisten, want de Prius is sinds kort de best verkochte auto van Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden