Heel erg Duitse Fransman

Gereden Citroën C5 2.0i HDiF . Prijs 33.490 euro . Motor 2-liter diesel Verbruik 6,0 l/100 km . CO2 157 gr/km Energielabel B..

De eerste versie van de C5, die in 2001 verscheen, was even opwindend als een stroopvlek op een tafellaken. Met zijn koplampen als diepzeevisogen was de auto geen voorbeeld van aantrekkelijk design. Toch werd het model populair, vooral omdat hij veel ruimte bood voor weinig geld. Maar dat biedt een winkelkarretje ook. De tweede C5 was een stuk mooier, al scheen nu op de techniek weer veel aan te merken te zijn. De derde keer ging alles goed. De nieuwste C5 is mooi vormgegeven, zowel van binnen als van buiten, lijkt op het eerste gezicht degelijk als een golfbreker en rijdt ook nog eens goed. Het opvallendste aan de nieuwe C5 is dat hij zo on-Frans is. Geen ge-ohlala met de achterlichten, geen kekke satellietbediening van verlichting en richtingaanwijzers, maar gewoon alles rechttoe rechtaan. De nieuwe C5, wordt overal gezegd, is eigenlijk heel erg Duits. Verstandige keuze, lijkt me. Want de zakelijke rijder wil geen frivoliteiten zoals die nog wel te vinden zijn op Citroëns topmodel, de C6. Dat is een auto voor mannen die Laurens-Jan heten en die er geen been in zien bij gelegenheid een vlinderdas te dragen. Daar moet de C5 niets van hebben. Die doet gewoon al gek genoeg, en dat is wat de leaserijder wil. Zo’n concave achterruit, dat is nog wel een aardig conversation piece, maar verder moet het vooral strak zijn. Dus kreeg de C5 op een flink aantal uitvoeringen gewoon stalen veren gemonteerd in plaats van het hydropneumatische veersysteem dat Citroëns tot Citroëns maakt. Ook al verstandig, want de constructeurs hebben precies de juiste balans gevonden tussen te zacht en te hard. Combineer dat met een stel comfortabele stoelen en het ontbreken van windgeruis en je hebt een auto waarmee het heerlijk in de file staat. Overigens is de nieuwste versie van het hydropneumatische veersysteem al een stuk aangenamer. Deinden Citroëns vroeger als een kotter op volle zee, met de laatste uitvoering is dat aanmerkelijk minder. Toch stuurt het met deze vering nog altijd wat vaag, alsof je net uit een narcose ontwaakt bent. Liefst dus een uitvoering met stalen veren eronder kiezen. En als het even kan: neem een diesel. Beide tweeliter-uitvoeringen hebben ongeveer evenveel vermogen, maar de dieselvariant is soepeler, krachtiger, stiller en zuiniger. Freude am fahren klinkt ineens heel erg Frans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden