Klopt dit wel?

Heeft Lexus echt Back to the Future-hoverboard gebouwd?

Berichten verspreiden zich dankzij internet vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. De Volkskrant gaat op zoek naar hele en halve onwaarheden en probeert de zin van de onzin te scheiden.

Beeld Lexus

Het is 2015, het jaar dat we ons volgens de tweede Back to the Future film allang massaal zouden voortbewegen op zwevende skateboards. Volgens autofabrikant Lexus gaat die toekomstdroom dit jaar nog in vervulling. Deze week lanceerde het Japanse bedrijf de eerste beelden van de Slide, een echt werkend hoverboard dat met behulp van supergeleidende magneten een paar centimeter boven de grond blijft zweven.

De teaser op de website van Lexus roept echter alleen maar vragen op. We zien de Slide wel zweven, maar op het moment dat er een voet op wordt gezet, eindigt de video. Het is niet de eerste keer dat we voor de gek worden gehouden met de valse belofte van een werkend hoverboard. Werkt de Slide echt of is het één grote marketingstunt?

Hightech supergeleiders

'De Lexus Hoverboard maakt gebruik van magnetische levitatie om wonderbaarlijke wrijvingsloze beweging tot stand te brengen', aldus Lexus over de Slide. 'Met een combinatie van door vloeibare stikstof gekoelde supergeleiders en permanente magneten, bewerkstelligt Lexus het onmogelijke.'

Die technologie bestaat, weet TU Delft-professor Ekkes Brück, gespecialiseerd in materialen voor energie. 'Op een geprepareerde ondergrond is het geen probleem. Er zijn tegenwoordig supergeleiders die bij de temperatuur van vloeibaar stikstof flinke magneetvelden kunnen opwekken, daar is niets ingewikkelds aan. Nou ja, het is hightech, maar het kan gewoon.'

Essentieel is wel die geprepareerde ondergrond. Iedereen met een beetje verstand van supergeleiding weet dat dit kunstje alleen werkt boven een metalen ondergrond, en dus niet boven beton, zoals de video van Lexus lijkt te suggereren.

Skatepark

De Spaanse skate-website El Patín ontdekte het skatepark waar de video werd opgenomen in Cubelles, een dorp vlakbij Barcelona. Het is nog onder constructie en wordt streng bewaakt, maar journalist Iván Torralbo wist naar binnen te glippen, en maakte foto's waarop de metalen rails waar het hoverboard overheen moet zweven te zien zijn. 'Op sommige plaatsen worden de rails verborgen onder dunne houten platen, gecamoufleerd als beton', zegt Torralbo, die een aantal werklui voorzichtig wankelend het hoverboard zag uitproberen.

Torralbo gaat ervan uit dat het park wordt gefinancierd door Lexus, maar dat weet hij niet zeker. Daar Lexus voorlopig niet van plan is het hoverboard op de markt te brengen, lijkt het erop dat ze hiermee inzetten op een skatepark waarin Back to the Future-liefhebbers in de nabije toekomst naar hartenlust kunnen zweefboarden.

Hendo Hoverboard

Lexus is overigens niet de eerste die het geheim van het hoverboard ontrafelde. Vorig jaar werd met behulp van een kickstarter-campagne een werkend prototype van het Hendo Hoverboard in elkaar gezet. Dat exemplaar, dat ook met magnetische velden werkt, oogt wel een stuk lomper dan het gestroomlijnde ontwerp van Lexus. Dit lijkt vooral te komen doordat het Hendo Hoverboard wordt aangedreven door een elektrische motor, waardoor het ding trouwens ook nog veel herrie maakt.

'In het Hendoboard zit zo te zien een generator die de elektriciteit opwekt om de magneten te laten zweven', zegt Ekkes Brück. 'Supergeleidende magneten worden eenmalig elektrisch opgeladen en blijven het doen zolang ze koud worden gehouden. Zodra ze opwarmen gaat het magneetveld eruit.' Lexus gebruikt vloeibaar stikstof om de magneten koud en dus actief te houden. Brück schat in dat de Slide een stikstoftank bevat van een paar liter, waarschijnlijk genoeg om het een half uurtje vol te houden. 'Het voordeel is dat er geen externe energiebron nodig is, tot hij opwarmt.'

Zijn we hiermee in de Back to the Future-toekomst beland? Nou, nee. De realiteit is een stuk minder spectaculair dan de film, met name door de cruciale beperking dat het magnetische hoverboard het alleen doet op een speciale ondergrond: de Slide in het skatepark in Barcelona en het Hendoboard op een speciaal gebouwde koperen skate-ramp. Het is niet erg waarschijnlijk dat de straten in de nabije toekomst zijn geplaveid met kostbare metalen paden. 'Die infrastructuur is een kostbare toestand', zegt Brück. 'Tot nu toe rijdt de zweeftrein in Shanghai maar een klein stukje, van het vliegveld naar het centrum.'

Werkende hoverboards: ze bestaan, dus in princpe klopt het, maar daar is ook alles mee gezegd. De boards zijn verre van flitsend en spectaculair. En op de vliegende auto's en zelfdrogende kleding die Back to the Future in 1989 voorspelde, hoeven we voorlopig al helemaal niet te rekenen.

Beeld Lexus
Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden