Column

Heeft 'Appie' Delhaize slagingskans?

Delhaize en Albert-Heijn. Beeld An-Sofie Kesteleyn / de Volkskrant

KLM ruziet met Air France. Bij het winstgevende Tata Steel in IJmuiden (ex-Hoogovens) is er veel ongenoegen over de 2 miljard euro die de Britse bonden van het verlieslatende Tata Steel UK (ex- British Steel) eisen om de pensioenkassen aan te vullen. En ook fusies met de Belgen - Fortis is de grootste miskleun aller tijden - hebben in het verleden meestal niet erg goed uitgepakt.

Hoogleraar Hans Schenk heeft 25 duizend fusies onderzocht. Daarvan slaagde 15 procent, de rest werd een mislukking of een ramp. En met grensoverschrijdende fusies is de slagingskans nog kleiner door de grote cultuurverschillen. Juist Ahold heeft daar ervaring mee. Onder topman Cees van der Hoeven werd in de jaren negentig een mondiale detailhandelsgigant uit de grond gestampt die na een boekhoudschandaal moest worden ontmanteld. Ahold zou weer een simpele kruidenier worden met Bol.com als digitale winkel.

Nu is opnieuw een grote stap gezet naar internationale schaalvergroting door een fusie. Of 'Appie Delhaize', zoals de troetelnaam moet luiden, valt onder de 15 procent geslaagde fusies, is niet te zeggen. Maar de kansen zijn niet gunstig. Er wordt geschermd met een kostenvoordeel van een half miljard euro. Ahold en Delhaize zouden bij de fabrikanten hogere volumekortingen kunnen bedingen. Maar in veel gevallen zijn de marges al bijna niets.

Er zitten addertjes onder het gras. De Belgische werknemerscultuur is heel anders dan de Nederlandse. Delhaize laat het vullen van de vakken niet alleen over aan spotgoedkope scholieren en de vakbonden zijn veel sterker. Daarnaast zal de baas een Nederlander zijn en komt het hoofdkantoor in Zaandam. Dat kan tot een clash leiden als via reorganisaties de winstgevendheid in België moet worden verbeterd.

Beeld -

Delhaize verloor vorig jaar in eigen land 3 procent marktaandeel en zag de winstmarge teruglopen tot 1,40 euro op 100 euro boodschappen. Discounter Lidl heeft aangekondigd een groot aantal nieuwe vestigingen in België te openen, waardoor de concurrentie verhevigt. Ook Albert Heijn verliest in Nederland marktaandeel door de toenemende concurrentie van discounters maar ook van Jumbo en Plus. Weliswaar zijn de twee ketens geografisch complementair, maar ze bewegen zich op dezelfde markt: middenklasseconsumenten die kwaliteit belangrijker vinden dan prijs.

De groei lijkt in het Westen juist te liggen bij de ketens die zich richten op de onderklasse die geen geld meer heeft om op vakantie te gaan en met losse baantjes de touwtjes aan elkaar moeten knopen: ontslagen 50-plussers of de 'labbekakken' die er niet in slagen hun academische opleiding te gelde te maken en asperges steken.

Als de fusie onverhoeds geen vruchten afwerpt en er een rekening bij de zuiderburen wordt gelegd, zullen de Belgen al net zo klagen over de heren in Zaandam als de Nederlandse heren van de KLM nu klagen over die in Parijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden