Heb jij al een digitaal visitekaartje?

Het is bij uitstek een statussymbool: het visitekaartje. Een exemplaar van geschept papier en met een zeldzaam lettertype doet je uitstijgen boven de massa. Niet voor niets begon het Patrick Bateman, de patserige hoofdpersoon uit de film American Psycho (2000), te duizelen toen bleek dat een collega zelfs een watermerk in zijn visitekaartje had verwerkt.


Maar die tijd lijkt binnenkort voorbij. Het digitale visitekaartje is met een opmars bezig. Een beetje professional heeft namelijk een profiel op LinkedIn en misschien zelfs ook op Twitter en Flickr. Dat heeft een nadeel: nergens staan die profielen keurig op een rij, samen met je overige contactgegevens. Daaraan moet iets worden gedaan, dachten meerdere ondernemers. En met succes.


Zo kocht AOL een maand geleden het Amerikaanse About.me voor naar schatting tientallen miljoenen euro's. About.me was op dat moment vier dagen officieel online. In de drie voorgaande maanden had de start-up (een beginnend internetbedrijf) wel al 400 duizend gebruikers weten te trekken met een testversie.


Met About.me kun je binnen vijf minuten een online visitekaartje in elkaar draaien: je maakt een pagina aan met contactgegevens, schrijft een biografie en plaatst links naar je profielen op andere netwerken. Zet het webadres vervolgens als onderdeel van je handtekening onder elk e-mailbericht en de ontvanger heeft met één klik al je gegevens.


De blikvanger van het visitekaartje is de foto, die je als achtergrond over de hele pagina kunt plaatsen. En dat is toch andere koek in vergelijking met LinkedIn, waar iedereen binnen hetzelfde stramien moet werken. Natuurlijk is About.me niet het enige bedrijf dat dit soort visitekaartjes mogelijk maakt. Zo biedt het eveneens Amerikaanse Flavors.me hetzelfde product aan.


Ook Nederlandse start-ups proberen naam te maken, zoals Profilebook dat zich ook richt op het visuele aspect. Oprichter Catelijn Oote-man (40): 'Wij misten het 'woepiewow'-effect bij LinkedIn. Het gaat niet alleen om een cv en contactgegevens. In combinatie met een afbeelding kun je beter een gevoel overbrengen.'


Met Profilebook kun je naast afbeeldingen ook filmpjes of diavoorstellingen weergeven. Omdat het maken van dit visitekaartje ingewikkelder is, doet het bedrijf dat voor je. Tegen betaling uiteraard. Daar zijn dan wel drie gesprekken bij inbegrepen, zodat Profilebook de pagina kan personaliseren. Sinds de lancering in de zomer heeft het bedrijf enkele honderden klanten aan een digitaal visitekaartje geholpen.


Omdat de productie arbeidsintensiever en dus duurder is, verwacht Ooteman vooral door bedrijven ingehuurd te worden om een 'online smoelenboek' te maken. 'Die behoefte is onder meer ontstaan door het nieuwe werken. Werknemers mogen hun eigen tijd indelen of thuiswerken, terwijl ze tegelijkertijd contact met elkaar willen hebben.'


Een ander Nederlands bedrijf dat digitale visitekaartjes aanbiedt, is Mynameise (spreek uit: 'my name is E' of gewoon 'E'). Volgens Werner Vogel, een Nederlandse topman bij Amazon, is deze start-up een van de meest veelbelovende in Nederland. Het bedrijf biedt de mogelijkheid om digitale visitekaartjes te maken die letterlijk lijken op analoge.


De oprichter, Renato Valdés Olmos, (25) ziet About.me niet als concurrent. 'Dat bedrijf biedt een profielpagina aan, terwijl wij het probleem van het traditionele kaartje willen oplossen door het te vervangen met een mobiele applicatie.' Zijn start-up heeft het technisch mogelijk gemaakt met drie klikken op je mobiele telefoon een digitaal visitekaartje uit te wisselen. Daarnaast kun je ook, als profielpagina, je kaartje online toegankelijk maken.


In de eerste week na de lancering in begin december 2010 is de app van E zo'n 15 duizend keer gedownload. Ondertussen is het aantal downloads gestabiliseerd rond de 3.500 per week.


Uiteraard is digitaal volgens hem beter dan analoog. 'Wij slaan op waar je kaartjes hebt uitgewisseld en wanneer. Die herinnering blijken mensen vaak nodig te hebben, omdat ze bijvoorbeeld door de vele uitwisselingen op een congres vergeten wat de context was.' E wil dan ook doorbreken door de dienst speciaal op congressen aan te bieden.


Hoofdredacteur Erwin van der Zande (39) van Bright, een magazine over technologie en lifestyle, verbaast zich over de opkomst van E. 'Ik vind het idee sterk. Toch heeft de app voor mij in de praktijk weinig toegevoegde waarde. LinkedIn is prima voor het uitwisselen van zakelijke contacten.'


Hij verwacht meer van About.me gezien het aantal gebruikers dat het heeft weten te verzamelen. Volgens hem is de eenvoud het succes. Hoe meer opties About.me gaat aanbieden, des te slechter zal het worden.


'Het is voor dummies. Wanneer je geen zin hebt om een eigen website te bouwen en ook niet de puf hebt voor een blogpakket van WordPress, dan is dit geschikt. De eenvoud maakt het bovendien overzichtelijk. Want ik moet toegeven dat LinkedIn intimiderend kan zijn. Je krijgt een sloot aan informatie over iemand, terwijl je eigenlijk gewoon op zoek bent naar een telefoonnummer.'


Toch zal 'page ranking' de komende periode cruciaal zijn, zegt hij. 'Voorlopig staat LinkedIn hoger bij de zoekresultaten. Dus wat je ook doet, maak sowieso daar een profiel aan.'


En het papieren visitekaartje dan? Volgens E-oprichter Valdés Olmos duurt het nog wel even voordat de papieren versie verleden tijd is. 'Het heeft jaren geduurd voordat cd's grotendeels zijn vervangen door mp3-bestanden.' Maar zijn boodschap is duidelijk: er komt een moment dat papieren visitekaartjes alleen nog in films worden gebruikt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.