Havermoutcongee van Janneke

Wat zullen we eens eten vanavond? Iedere dag in de Volkskrant een verrassend recept. Havermoutcongee (Chinese rijstepap voor het ontbijt) (voor 1 persoon).

Beeld Pay-Uun Hiu

'Daar zat ik, in de deuropening van mijn nieuwe huisje, en at koude soep uit een plastic beker', schrijft Janneke Vreugdenhil in haar nieuwe boek Solo food (uitgeverij Podium). Het fornuis nog niet aangesloten en een 'knoop ter grootte van een skippybal' in haar maag. O ja, inderdaad, zo voelt dat, direct na een scheiding, de eerste weken, maanden nadat je weer opnieuw moet beginnen.

Lang bleef Vreugdenhil niet zitten met haar koude soep. In ruim anderhalf jaar bouwde ze een repertoire op aan singlegerechten (koken voor één is namelijk echt iets anders dan vierpersoonsrecepten reduceren tot een kwart van de hoeveelheid) die nu gebundeld zijn. Daarbij heeft ze juichend het singleleven omarmd, want 'solo is het nieuwe samen', je bent 'je eigen ideale gast' en 'koken voor jezelf is niets meer of minder dan een excercitie in houden van jezelf'.

Ik zou er zo weer van in tranen uitbarsten, omdat het me herinnert aan mijn eigen hysterische peptalk waarmee ik me destijds vooruitschopte. Tot het vanzelfsprekend werd om lekker te koken voor mezelf. Geen oefening in houden van, geen 'feestje for me, myself and I', maar gewoon lekker. Soms makkelijk en in een kwartiertje klaar, soms een hele middag uitgebreid pruttelen in de keuken. Om het dan op te lepelen voor de tv, achter de laptop of aan de eettafel.

Omdat soms ook voor het allergewoonste de inspiratie ontbreekt en de kant-en-klaarmaaltijden wel je bord met eten maar niet met tevredenheid vullen, zijn Vreugdenhils recepten meer dan welkom. Simpel, praktisch, goed gedoseerd en gevarieerd, met leuke fusion-ideeën zoals de congee (Chinese rijstepap voor het ontbijt) van havermout. En niets is zo fijn op een koude winterse ochtend als een bordje fluweelzachte, warme pap.

Ingrediënten

350 ml water
50 g havermout
Een snufje zout
1 lente-uitje, in ringetjes
Een stukje gemberwortel, geschild en fijngehakt
Een stukje rode peper zonder zaadjes en zaadlijsten, fijngesneden
Een handje verse koriander, fijngehakt
Geroosterde sesamolie
Lichte sojasaus

Bereiding

Breng het water aan de kook. Voeg de havermout en een snufje zout toe. Draai het vuur laag en laat 10 minuten koken. Roer af en toe met een spatel en voeg zo nodig extra water toe tot de pap de gewenste dikte heeft. Schenk de havermout in een kom en bestrooi met de lente-ui, gember, rode peper en koriander. Maak verder op smaak met sojasaus en sesamolie. Je kunt de congee aanvullen met gedroogde kokossnippers, stukjes noot, hardgekookt ei, of kort mee-gekookte, gepekelde sichuangroenten (verkrijgbaar bij de toko).

volkskeuken@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden