Havenpersoneel Bell bij ECT op bres voor baan

De toegangspoort van een vestiging van het containeroverslagbedrijf ECT aan de Rotterdamse Waalhaven was woensdag geblokkeerd door personeel van de failliete branchegenoot Bell Lijn....

Van onze verslaggever

Jelle Brandsma

ROTTERDAM

Bell Lijn laadt en lost schepen in de Rotterdamse haven. De onderneming is levensvatbaar, maar werd meegetrokken in het faillissement van het Ierse moederbedrijf Bell Lines. Op de terminal waar de kranen schepen afhandelen, werken ongeveer honderd mensen. Een ander onderdeel organiseert het vervoer van goederen en huurt daarvoor schepen en vrachtwagens. Daar werken ongeveer vijftig mensen.

De vakbonden vinden dat ECT en Deka zich moeten terugtrekken als kandidaten voor de overname van Bell. Er is een beter plan ingediend door de Iers/Britse combinatie Irish Continental Group/Mersey Docks and Harbour Company. De bonden vinden daarom dat met de curator moet worden onderhandeld over een doorstart van de failliete onderneming. Irish Continental Group was voor een kwart eigenaar van het Ierse Bell Lines, de eveneens failliete moedermaatschappij van het Rotterdamse Bell Lijn.

Bij de Iers/Britse combinatie ICG/MDHC blijven 96 werknemers in vaste dienst en krijgen 3 werknemers een tijdelijke baan. De rest van het personeel ontvangt een aanvulling op de uitkering tot 88 procent van het laatst verdiende loon. Volgens de vakbonden wilden ECT en Deka slechts 58 werknemers in vaste dienst houden en 35 mensen een tijdelijke baan aanbieden. De vakbonden vinden dit onaanvaardbaar en daarom is over de rest van het personeel niet eens meer gesproken.

Een probleem is dat het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam (GHR) al is vooruitgelopen op de overname van Bell door ECT en Deka. Het GHR is eigenaar van het terrein waarop Bell is gevestigd en heeft met ECT en Deka een akkoord gesloten over de verhuur van dat terrein. De bonden zijn daarover 'ziedend'. Zij eisen dat er een streep door de overeenkomst wordt gehaald. ICG/Mersey Docks and Harbour Company moet ook een kans krijgen vinden zij.

Het GHR wil niet met de Iers/Britse combinatie praten. 'Op het moment dat het water Bell Lijn aan de lippen stond is er een reddingsplan gemaakt met hulp van ECT en Deka. Er was haast want de klanten van Bell wilden duidelijkheid. Later kwam de combinatie ICG/MDHC in actie. Wij gaan nu niet meer betrouwbare partners als ECT en Deka in de steek laten. Wij vinden dat eerst het traject van onderhandeling tussen ECT/Deka en de bonden volledig moet worden afgerond. Je kunt niet elkaars de wil opleggen. Je hebt elkaar nodig,' aldus een woordvoerder.

De vakbonden stellen dat ECT en Deka na het akkoord met het GHR niet wilden praten over de gevolgen voor het personeel. Vervolgens kwamen de Ieren en de Britten halsoverkop naar Rotterdam en bereikten binnen de korste keren een akkoord met de bonden. T. van Buchem, bestuurder van de Vervoersbond CNV zegt dat hij aanvankelijk weinig vertrouwen had in de Ieren. Zij hadden Bell Lines immers laten vallen, maar de Ieren en Britten deden een prachtig bod en kregen zo de steun van het personeel. Het 'goudgerande' plan kreeg een staande ovatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.