Havenbedrijf wil natuur de vrije hand geven

Wilde orchideeën en de rugstreeppad kunnen alle vrijheid krijgen in het Rotterdamse havengebied. Maar daar zijn wel milieu-ontheffingen voor nodig.

Zo onherbergzaam als het Rotterdamse havengebied lijkt vanaf de snelweg A15, zo groen oogt datzelfde gebied vanuit de ruimte. Wie met de satellietfoto's van Global Earth inzoomt, ziet dat de terreinen ingeklemd liggen tussen forse stroken groen.

We zijn eigenlijk best een natuurvriendelijke haven, zegt het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). De grootste meeuwenkolonie van West-Europa zetelt hier. Na de Veluwe is dit ’s lands meest vogelrijke gebied. Alleen: het valt niet op. En dat moet veranderen.

Direct achter de haven ligt Voorne, een van de mooiste landelijke gebieden van Nederland, met meertjes, vogelrijke duingebieden en pittoreske landschappen. ‘Nu zijn industrie en groen nog streng gescheiden’, zegt woordvoerder Tie Schellekens van het havenbedrijf. ‘Dat moet in elkaar overlopen. We willen een echt groene haven.’

De motieven van het havenbedrijf laten zich raden. Een beetje idealisme: waarom niet? En welbegrepen eigenbelang, natuurlijk. Zorg voor milieu zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden; en kan wel eens een voorwaarde zijn om uitbreidingen en andere plannen te realiseren.

Cruciaal is de enorme schaal van de haven. Als het plan voor zachte beschoeiingen (waarop riet kan groeien) doorgang vindt, is dat een ecologische revolutie.

Een ander plan is zeker zo ingrijpend. Dwars door het havengebied heen liggen zogenoemde leidingstroken, onbebouwde stukken grond van enkele tientallen meters breed waar de leidingen met kerosine, aardgas, water en stroom onderdoor lopen. Het havenbedrijf houdt die stukken angstvallig bij: twee keer per jaar wordt gemaaid.

Als de natuur hier meer zijn gang kan gaan, staan er binnen de kortste keren zeldzame orchideeënsoorten en kruipen er rugstreeppadden rond. Die zijn beschermd. Als ze er eenmaal zijn, moeten ze blijven, is in de wet bepaald. Het havenbedrijf kan dan niet bij zijn leidingen en wil daarom generieke ontheffingen.

Ook werkt het bedrijf aan een deal voor de eerdergenoemde rugstreeppad. Aan de zuidrand van de haven ligt het aangeplante Geuzenbos. ‘Poeltjes en bultjes erin, het talud schuiner maken, en dan een verbinding maken met het Oostvoorns Duin’, zegt Schellekens: ‘Kost wat, maar dan heeft die pad het zo naar zijn zin, dat wij elders weer aan het werk kunnen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden