Haven gezocht voor een schip afgeladen met asbest

Het asbestschip Otapan wordt van Turkije teruggesleept naar een Nederlandse haven. Daar wordt onderzocht hoe het asbest het best kan worden verwijderd....

Van onze verslaggever

Het ministerie van VROM zoekt een tijdelijke haven in Nederland waar de staat van het asbestschip Otapan opnieuw kan worden geïnventariseerd. Daarna volgt een openbare aanbesteding voor de verwijdering van 54 ton asbest. Mogelijk worden ook buitenlandse bedrijven uitgenodigd een offerte uit te brengen.

De nieuwe inventarisatie is nodig om sloopbedrijven voldoende informatie te kunnen geven voor een betrouwbare offerte. Deskundigen schatten de kosten van verwijdering op enkele miljoenen euro’s. De aanbestedingsprocedure kan een halfjaar duren, de verwijdering nog eens een halfjaar.

‘De prijs wordt niet zozeer bepaald door de hoeveelheid, maar door de manier waarop de asbest in het schip is verwerkt’, zegt directeur Auke Burghgraef van sloopbedrijf Van Eijk in Leiden. Zijn bedrijf won een eerdere aanbesteding voor het schip Sandrien. ‘Bij de Otapan zit het asbest ook om leidingen en om buizen. Dat maakt het project lastiger dan de Sandrien.’

Ook de hoeveelheid asbest in de moeilijk bereikbare machinekamer is volgens hem prijsgevoelig. Maar over het algemeen is asbestverwijdering volgens Burghgraef geen hightech-operatie. Een droogdok is bijvoorbeeld niet nodig.

Sloopbedrijf Van Eijk huurt een kade in Amsterdam, maar alle grote havens voldoen, zoals Rotterdam, Delfzijl, Eemshaven, Vlissingen of Den Helder. Burghgraef schat dat een half dozijn bedrijven in Nederland beschikt over de juiste certificaten, vergunningen én relevante ervaring met schepen. Na de verwijdering moet de Otapan weer zeewaardig worden gemaakt voor een nieuwe tocht naar een sloper.

De zwaveltanker Otapan vertrok eind juli naar een sloper in Turkije, na zeven jaar aan de ketting te hebben gelegen in de haven van Amsterdam. De Mexicaanse eigenaar kon het liggeld en de onderhoudskosten niet betalen en had de bemanning opdracht gegeven zelf asbest te verwijderen. De havendienst ontdekte duizenden afvalzakken op het dek, met vermoedelijk asbest. Turkije weigerde eind augustus het schip toe te laten omdat de papieren niet in orde zijn. Er zit veel meer asbest in het schip dan gemeld.

Het ministerie van VROM draait voorlopig op voor de kosten. Tot nu toe zijn enkele tonnen uitgegeven aan sleepkosten en inventarisaties. De kans dat de miljoenen die de schoonmaak gaan kosten kunnen worden verhaald op de eigenaar is klein. Ook over de vraag wie de eigenaar is, bestaat verwarring.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden