Hattem kan uitzicht op de IJssel niet missen

Vestingstadje Hattem doet een finale poging zijn fraaie uitzicht op de IJssel te behouden. Met de Hanzelijn komen een spoorbrug van zeventien meter en een dijk van negen meter hoog twee kilometer lang in dat zicht te staan....

Van onze verslaggeefster Anja Sligter

De Tweede-Kamerleden Slob (ChristenUnie) en Dijksma (PvdA) zullen het onderwerp volgende week opnieuw onder de aandacht brengen.

De Kamer heeft op 29 april 2004 een motie aangenomen om bij Hattem geen brug maar een tunnel aan te leggen. Minister Peijs van Verkeer wilde de motie toen niet uitvoeren. Haar argumenten waren dat een tunnel te veel zou kosten en de aanleg van de Hanzelijn zou vertragen.

Beide argumenten zijn niet meer valide, volgens wethouder André Borst. De financiële situatie is in zijn optiek veranderd. ‘Aanbestedingen vallen nu 10 tot 35 procent lager uit dan toen. Dat komt door de bouwfraude. Verder ligt er geld, speciaal voor kruisingen van natuurlijke barrières, in Brussel. Ook zijn er dit jaar onverwacht hoge aardgasbaten. Een tunnel is bij uitstek een manier om dat geld aan het noorden terug te geven.’

De Hanzelijn hoeft bovendien niet vertraagd te worden door een tunnel als je de procedures op elkaar afstemt, zegt Borst.

Het kabinet mag tot de verkiezingen geen onontkoombare zaken doen. Een brug ís zoiets onontkoombaars, vindt de wethouder. Toch zal hij in september door deze minister moeten worden aanbesteed. Daarom zegt hij: ‘Stop bij Hattem, en heroverweeg de situatie.’

Dit is ook verstandig, meent de wethouder, met het oog op een eventuele verbreding van de A28 bij Zwolle of – mocht de Zuiderzeelijn niet doorgaan – een eventuele opwaardering van de Hanzelijn. ‘Dan verandert de hele situatie en ligt een tunnel ook in het kader van de natuurbeschermingswet meer voor de hand dan een brug.’

De Raad van State heeft al een uitspraak gedaan over de overlast van een nieuwe spoorbrug voor het hele IJsselgebied. Er zouden geen significante effecten zijn op de natuur. ‘Het was een dubbeltje op zijn kant’, zegt Borst, ‘de beschermde kwartelkoning, die vooral ’s nachts actief is, zal wel verstoord raken door een Hanzelijn-plus, of de verbreding van de A28.’

Het is een strijd van David tegen Goliath – Hattem staat alleen in zijn protest tegen de spoorbrug. Alle andere steden hebben te veel belang bij de Hanzelijn om zich in te spannen voor een tunnel. Kampen bijvoorbeeld komt op een halfuur reizen van Amsterdam te liggen. Zwolle wordt nog meer een knooppunt van spoorwegen. Dronten en Lelystad komen uit hun isolement.

Borst: ‘Daar mag je de lijn bij wijze van spreken dwars over de markt leggen. Wij zijn de enige met alleen maar nadeel.’ De regio steunt de gemeente Hattem inhoudelijk, maar wil niet bijdragen aan een tunnel, wat ook een optie zou kunnen zijn, volgens de minister.

De provincies Overijssel en Gelderland en de gemeente Zwolle staan op het standpunt dat de Hanzelijn een rijksproject is dat ook door het rijk betaald moet worden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden